Letošní vysoká volatilita finančních a akciových trhů znamená velkou dávku nejistoty i v České republice. Lidé více přemýšlejí o svých úsporách a investicích, bezmoc vůči finančním krizím je přitom jednou z nejčastěji se opakujících obav při přemýšlení o finanční budoucnosti. Více bezradná se cítí spíše starší generace. Air Bank na tržní vývoj reaguje neustálým rozšiřováním nabídky investičních a spořicích produktů, klade přitom důraz na zachování jednoduchosti a rychlosti zřízení.
Rozkolísanost finančních trhů z posledních týdnů se odráží i ve větší nejistotě obyvatel České republiky při plánování finanční budoucnosti. Poté, co ve velké míře odezněly obavy z vysoké inflace či drahých energií, začala letos rezonovat nová obava. Každý 6. obyvatel České republiky (17 %) připouští v aktuálním průzkumu bezmoc vůči ekonomickým krizím, ve věkové skupině 54+ je to dokonce každý čtvrtý (24 %).
„Výsledky kopírují to, jak se v životním cyklu člověka mění ochota riskovat. Zatímco mladší ročníky jsou k riziku shovívavější, s rostoucím věkem hledají lidé při spoření nebo investování hlavně bezpečí a ochranu svých úspor. Ruku v ruce s tím jdou naše doporučení, jak investovat. Při dlouhodobé investici věříme ve více dynamické portfolio s vyšším podílem investic do akcií. S přibývajícím věkem pak doporučujeme překlápět stále větší část portfolia do bezpečnějších produktů, jako jsou dluhopisové či smíšené fondy nebo ETF,“ říká ředitel investičních produktů Air Bank Petr Žabža.
Genz spíš trápí nejistota, zda se ve vztahu k penězům chovají správně
Zatímco rozkolísanost trhů je v současnosti největší hrozbou pro zkušenější generace, mladé lidi tolik netrápí. „Dokonce i vidíme, že se snaží poklesu trhu využít a akcie nakupovat tzv. „ve výprodeji.“ Netýká se to však jen akcií, ale třeba i kryptoměn,“ dodává Petr Žabža. Obavy z malé odolnosti vůči ekonomickým krizím tak má jen 10 % mladých.
Více je naopak ohrožuje nejistota z toho, že nevědí, jestli se při svých investicích chovají správně. Téměř každý 4. zástupce generace Z (22 %) přiznává nejistotu ze správnosti svých finančních rozhodnutí. Naopak v generaci 55+ má takové pocity jen 10 % lidí.
„Tato nejistota může souviset i s nedostatečnou kvalitou finančního vzdělávání. Přestože se na edukaci zaměřují prakticky všechny významnější finanční instituce, v množství informací se mladí často ztrácejí. I proto v naší komunikaci sázíme na jednoduchost, transparentnost a lidskost,“ dodává Petr Žabža.
Z průzkumu mj. vyplynulo, že plných 28 % zástupců Genz by uvítalo lepší finanční vzdělávání ve školách. Celkově má přitom takový pocit 20 % respondentů, ve věkové kategorii 55+ pouze 8 % lidí.
Další obavy? Penze a neschopnost ušetřit dostatek peněz na nečekané výdaje
Mezi další nejčastěji zmiňované obavy při plánování finanční budoucnosti pak patří strach z neschopnosti ušetřit dostatek peněz, který trápí 19 % lidí. Nejčastěji má přitom podobný pocit střední generace ve věku mezi 27 a 44 lety. „To souvisí především se zakládáním rodiny a budováním vlastního bydlení. Zvýšené výdaje na provoz domácnosti, často zvýrazněné tím, že je jeden z partnerů na rodičovské dovolené. I proto všem radíme, aby se spořením či investováním začali co nejdříve, aby byli připraven nejen na tyto velké výdaje, ale i později na spokojenou penzi,“ dodal Petr Žabža. Základním kamenem by tak vždy měl být tzv. „pohotovostní fond“, v němž máte rychle dostupné peníze na pokrytí 3–6 měsíců vašich průměrných měsíčních výdajů. Ideální je pro to spořicí účet nebo termínovaný vklad.
Obava z nedostatku peněz na nečekané výdaje trápí 35 % dotázaných, nedostatečné úspory na penzi vyvolávají úzkost v 17 % lidí.
Roky 2023 a 2024 byly z pohledu historických výnosů na kapitálových trzích extrémní a dalo se proto předpokládat, že rok 2025 bude pro investory mnohem složitější. Společně s poklesem míry inflace začal navíc proces uvolňování úrokových sazeb a zajímavé výnosy na spořících účtech se tak staly hudbou minulosti. Air Bank tento vývoj do značné míry předpokládala a začala svoje produktové portfolio v oblasti zhodnocování peněz doplňovat o instrumenty s pevným výnosem či s možností čerpat zajímavý dividendový výnos u akcií prestižních firem z USA.
Air Bank proto i v letošním roce postupně rozšiřuje portfolio investičních nástrojů s cílem nabízet svým klientům inovativní depozitní a investiční produkty určené pro zhodnocování jejich volných finančních prostředků. Základem nabídky investičních a spořicích produktů je přitom jednoduchost, rychlost zřízení a férovost. Loni mj. spustila produkt Investování do akcií a umožnila tak svým klientům pohodlně nakupovat a prodávat akcie a ETF na hlavních amerických burzách. Na počátku podzimu Air Bank uvedla jednoduchý termínovaný vklad, který klientovi umožňuje zafixovat si úrokovou sazbu na 3, 6 nebo 12 měsíců. Poslední novinkou je investiční certifikát. Jde o cenný papír s předem stanovenou splatností a fixním výnosem, kde emitentem je samotná Air Bank. Tento instrument nabízí zajímavé zhodnocení volných finanční prostředků na středním časovém horizontu. Další produktové novinky by v této oblasti banka měla uvést ve druhé polovině letošního roku.
Průzkum uskutečnila Air Bank na vzorku 1000 respondentů z celé České republiky. Sběr dat byl realizován během dubna prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos.
Kontakt
Alžběta Honsová / tisková mluvčí Air Bank
Air Bank / člen skupiny PPF
Evropská 2690/17 / 160 00 Praha 6
T +420 602 228 199/ E novinari@airbank.cz