Volejte řediteli

Nebo raději pište. Na vaše otázky rád odpovím.
Michal Strcula
Ředitel Air Bank

Náš ředitel Michal Strcula odpovídá na vaše dotazy

Od úterý 22. listopadu do pátku 25. listopadu jste se tady mohli ptát našeho generálního ředitele Michala Strculy na cokoliv, co vás zajímalo. Spousta z vás této příležitosti využilo a za všechny dotazy moc děkujeme! Protože se hodně z nich opakuje, odpovídá Michal na některé souhrnně. Možná tedy dole nenajdete konkrétně svůj dotaz, odpověď na něj ale ano. A pokud tam hledanou odpověď zatím nevidíte, tak ještě chvilku vydržte. Otázek se nám sešlo několik stovek, a tak Michalovi bude ještě nějakou dobu trvat, než se vším probere.

Odpovědi na vaše otázky

  • Chystáte nějaké další výhody za používání karty?
    Určitě se budeme i dál snažit, aby bylo placení s námi nejen pohodlné, ale abychom do něj vnesli i trochu zábavy. Chceme třeba zopakovat úspěšnou akci typu loterie Šťastná účtenka, která právě běží a poběží až do konce roku. Teď v prosinci budeme spouštět další soutěž, která souvisí přímo s placením kartou nebo nálepkou. Spolu s týmem se bavíme i o tom, že bychom se mohli časem pustit i do úplně jiných typů výhod, ale zatím nemáme žádné konkrétnější představy, které bych Vám mohl představit.
  • Proč mají velká města jako Praha tolik vašich bankomatů a v jiných městech například hojně navštěvovaných turisty není žádný?
    To vychází z naší filozofie. My chceme mít spokojené klienty. A bankomaty máme proto, aby byly dostupné hlavně pro naše klienty. A klientů máme ve velkých městech víc než jinde, proto tam najdete i víc bankomatů. Samozřejmě bychom mohli mít bankomaty třeba na letišti nebo ve Špindlu a vydělávat peníze na klientech cizích bank a turistech, ale my se v první řadě soustředíme na vlastní klienty. Neznamená to, že se naše bankomaty neobjeví i v menších městech – v několika z nich už dokonce stojí. Jen nastiňuju, jak se na to díváme.
  • Slibovali jste, že u spořícího účtu TOP 3 Garance bude nejvyšší úrok mezi prvními třemi účty. Že to bude napořád.
    Máte pravdu, a taky jsme sazbu TOP3 garance po celých pět let pořád mezi třemi nejvyššími drželi. Situace na trhu nás ale bohužel dovedla k tomu, že TOP3 garance přestávala klientům přinášet radost, a tak jsme se museli přijít s něčím jiným. Proto jsme rozšířili vyšší bonusové úročení i na spořicí účet a postupně se dostali před rozhodnutí, jestli lpět na TOP3 garanci a současném úroku 0,3 % pro každého dál nebo nechat smysluplnější úrok 1 % alespoň těm, kdo nás aktivně používají, a ostatním teď nedávat nic. Nakonec jsme se rozhodli zachovat bonusové úročení a TOP3 garanci zrušit, protože bonusové úročení přináší zákazníkům vyšší hodnotu.
  • Dobrý den, plánujete přidat api, alespoň pro čtení? U mě je to snad jediné, co mi chybí a věřím, že by z toho byla nadšena spousta programátorů.
    Určitě ano. A chtěli bychom s tím ve spolupráci s vybranými vývojáři začít už v průběhu příštího roku, tedy dřív, než k tomu v podstatě všechny banky zaváže jedna z evropských směrnic, která začne platit zkraje roku 2018. Jako obvykle nechceme udělat jen nezbytné minimum vyvolané regulací, ale díváme se na to jako na příležitost přinést klientům nové možnosti a výhledově i služby. Tak doufám, že Vám moje odpověď udělá radost.
  • Můžete nám slíbit že zůstane AirBank i nadále bankou kterou můžeme mít rádi? Že Vám sláva nestoupne do hlavy a zůstanete nadále tou nejlepší bankou, kterou opravdu máme rádi.
    Tento dotaz beru trochu i jako pochvalu a hodně mě potěšil. Mohu slíbit, že se o to budu já i celý tým neustále snažit. To neznamená, že nebudou přicházet i do budoucna změny. Bankovní trh se neuvěřitelně rychle vyvíjí a i my rozhodně nechceme usnout na vavřínech. Naopak, chceme banku dál vylepšovat a hledat způsoby, jak být pro co největší množství klientů bankou, kde budou spokojeni. Z toho plyne i to, že ne vždy našimi změnami potěšíme úplně každého. Chceme se dál soustředit hlavně na klienty, kteří nás rádi používají i pro každodenní placení. Pokud mezi ně patříte, tak se domnívám, že se s námi budeme mít stále lépe a lépe. Dál chceme banku také stavět na hodnotách, které jsme si na začátku nastavili, tedy například na jednoduchých a srozumitelných službách, naprosté otevřenosti a férovém přístupu k Vám i dalším klientům.
  • Dobrý den, zajímalo by mne, zda počítáte se vstupem na kapitálový trh, abychom mohli u Vás investovat.
    Počítáme s tím, že bychom chtěli někdy začátkem roku 2018 poskytnout našim klientům alternativu k našemu spořicímu účtu, která bude výnosnější. Snad odpovídám správně na Vaši otázku.
  • Neuvažujete o produktu Peer to Peer půjček pro investování?
    Sami se do toho pouštět určitě nebudeme. Ale filozofie Peer to Peer půjček se nám líbí, takže si umím představit, že bychom v budoucnu vymysleli třeba nějakou spolupráci s někým, kdo to umí. Ale to je daleko.
  • Z novinek plyne, že Vaše banka nemá nadále zájem o klienty, kteří nepoužívají platební kartu Vaší banky. Toto pravidlo bude platit bez ohledu na výši částky uložené v bance?
    Obecně nám jde o to, aby se u nás měli co nejlépe klienti, kteří nás aktivně využívají, pro ně vymýšlíme většinu nových služeb. Určitě bych nechtěl začít stavět se rozdílně ke klientům podle toho, kolik mají peněz. I pravidlo pro získání bonusového úročení v podobě pěti plateb kartou jsme vymysleli tak, aby ho mohl splnit každý bez ohledu na výši příjmu nebo obrat na účtu. Takže odpověď na Vaši otázku je: ano, bude to bez ohledu na výši částky uložené v bance.
  • Potvrzování plateb v mobilní aplikaci je výborné. Bude toto fungovat i pro platby kartou? U těch je stále nutné přepisovat jednorázové heslo.
    Jsem rád, že Vám nové potvrzování vyhovuje. Já osobně jsem tomu propadnul. A rychle jsem si oblíbil i posílání zůstatkových notifikací místo SMS taky rovnou přes mobilní aplikaci. Ale k odpovědi na Vaši otázku: ano, toto je určitě něco, co chceme v budoucnu udělat. Jen to nejspíš nezvládneme v průběhu příštího roku, protože je to technicky náročnější a hlavně je do tohoto způsobu ověřování navíc zapojen i další dodavatel, nezáleží tedy pouze na nás. Proto ještě nedokáže slíbit žádný termín.
  • Pane řediteli, Vaše oznámení o nulovém úročení vkladů mne nutí svých 2x 250000 vybrat a použít smysluplněji. Jistě nebudu sama, kterou jste nalákali a postupně zklamávali.
    Mrzí mě, jestli jsme Vás zklamali. Postupné snižování sazeb nebylo součástí žádné naší strategie nalákání klientů. To byla jen reakce na vývoj úrokových sazeb a možnosti jejich zhodnocení. A nedělá to radost ani mně. Rozumím ale naprosto tomu, že pokud nás aktivně nepoužíváte k placení, tak umíte své peníze zhodnotit lépe. Každopádně si moc vážím toho, že jste do dnešního dne byla naší klientkou a přeji Vám jen to nejlepší.
  • Jak bude vypadat chystaný kontokorent? Bude potřeba dokládat příjem?
    Rád bych ke kontokorentu řekl víc detailů, ale teprve na něm pracujeme a během vývoje se může ještě něco změnit, tak zatím nechci nic konkrétního slibovat. Platí ale, že ho stejně jako naše jiné služby děláme tak, aby se klientům jednoduše používal. Co se tedy týká například dokládání příjmů, je možné, že u našich dlouhodobých klientů, kteří nás používají jako svou hlavní banku, to zvládneme i bez toho. U některých klientů, o kterých toho moc nevíme, ho ale samozřejmě vyžadovat můžeme, musíme respektovat zásady odpovědného půjčování.
  • Plánujete refinancování americké hypotéky?
    Určitě ne příští rok, do budoucna to ale nevylučuju.
  • Uvažujete o zavedení plateb PayU, GoPay a podobně?
    Určitě chceme pro naše klienty dělat placení na internetu co nejjednodušší. Zatím jdeme cestou úprav v našem internetovém bankovnictví, kde jsme nedávno spustili nový způsob potvrzování plateb přes mobilní aplikaci nebo vylepšili zobrazování přehledů a historie plateb. Do budoucna se ale budeme dívat i na internetové placení přímo u obchodníků. Spolupráci se zmíněnými zprostředkovateli plateb ale zatím v hledáčku nemáme.
  • Naprosto se mi nelíbí jak se chováte ke konzervativním klientům, kteří u vás mají dlouhodobě spořící účet a nechtějí používat kartu, která v obchodech zdržuje a nepřináší pokrok.
    Když se podívám, jak se platilo kartami před několika lety a jak se platí díky bezkontaktním kartám a nálepkám dnes, tak si osobně myslím, že to pokrok skutečně je. Sám se dnes mnohem častěji setkávám s tím, že lidé čekají u pokladen na zákazníky, kteří hledají v peněžence ty správné bankovky a mince, zatímco zákazníci platící kartami naopak čekají na pokladní, než jim vyjede účtenku. Navíc statistiky a průzkumy ukazují, že díky bezkontaktním kartám a nálepkám platí bezhotovostně stále víc lidí a považují je za vůbec nejpřínosnější změnu, s kterou banky v posledních letech přišly. To byl i jeden z důvodů, proč jsme se rozhodli placení kartou využít i jako pravidlo pro získání bonusového úročení. Pro nás je signálem, že nás klient aktivně využívá, a přitom po klientech nevyžaduje nic navíc, než to, co dělají při používání banky naprosto přirozeně. Je to i spravedlivější, protože na rozdíl například od výše příjmu nebo minimálního obratu na účtu může pět plateb kartou v libovolné výši udělat každý. Rozumím samozřejmě tomu, že se na to můžete dívat úplně jinak a můžete s tím mít i úplně jinou zkušenost, jen vysvětluju, proč jsme se takhle rozhodli.
  • Co chystáte nového?
    Přehled chystaných novinek najdete tady na našem webu: https://www.airbank.cz/5let. Pokud by Vás k tomu napadl nějaký další dotaz, pošlete.
  • Budete už poskytovat firemní účty?
    Pokud myslíte přímo účty pro firmy jako právnické osoby, tak o těch zatím neuvažujeme. Důvodem je, že se chceme soustředit na méně věcí, ale ty dělat pořádně. Výhledově bychom ale rádi naše služby přizpůsobili pro fyzické osoby podnikatele, protože ti mají velmi podobné potřeby, jako my zaměstnaní.
  • Odhalíte, prosím, více informací o připravovaných hypotékách? Příští rok chci koupit nemovitost a Air Bank je bezkonkurenčně mojí TOP 1 mezi bankami.
    Moc děkuju, toho si vážím. Rád bych vám prozradil víc, ale jak budou nové hypotéky vypadat, teprve vymýšlíme.
  • Plánujete podnikatelský účet? Ačkoliv jsem spokojený klient, poslední týdny hledám novou banku. Chybí mi totiž platební brána na webových stránkách.
    Pro podnikatele bychom výhledově naše služby rádi více přizpůsobili, bohužel se nám to ale nevešlo do priorit pro nejbližší období. Máme jen určitou kapacitu, kterou můžeme novým službám věnovat, a snažíme se vždy dávat dopředu služby, které pomůžou co největšímu počtu lidí. Konkrétně platební brána nás ale určitě láká.
  • Mně k úplné spokojenosti chybí jen optimalizovaná aplikace na iPadech, ta bude?
    Na tabletech zatím doporučujeme využívat standardní prohlížeč, o nativní aplikaci zatím neuvažujeme.
  • Bude se nulový úrok týkat i účtů v EUR, nebo jde jen o účty v CZK?
    Aktuálně se jedná pouze o snížení úroku u spořicího účtu v českých korunách, navíc jen pro klienty, kteří neplatí naší kartou. Možná do budoucna dojde i k nějaké korekci na účtu v EUR, ale nedomnívám se, že by to měla být nějak zásadní úprava.
  • Budou nové bankomaty i vkladové?
    Naprostou většinu nových bankomatů zatím plánujeme mít výběrových. Ty vkladové chceme dál mít na pobočkách nebo v jejich blízkosti, aby naši asistenti mohli případně klientům s vklady pomoct.
  • Chystáte možnost mimořádné splátky i v aplikaci?
    Zatím ne. Na co se výhledově díváme, je možnost vzít si přes aplikaci půjčku. Problém ale máme s tím, jak vyřešit, aby klient dobře rozuměl tomu, co si kupuje, když rozsah informací, co se vejdou na displej telefonu, je poměrně limitovaný. Proto nám to nějakou dobu ještě zabere. Teprve až to vyřešíme a uděláme, jedním z dalších kroků by mohla být třeba zmiňovaná mimořádná splátka.
  • Jako invalidní důchodce 3. stupně jsem rozčarovaný z vašeho rozhodnutí o snížení úročení na nulu. Mám minimální možnost nákupů. Banka mne bude trestat za to, že jsem postižený?
    To mě velice mrzí. Nikoho rozhodně trestat nechceme. Naopak, chceme být pro co největší množství klientů tím správným partnerem. V dnešní době extrémně nízkých až nulových úroků jsme se ale rozhodli vyplácet úroky jen klientům, kteří nás používají pro každodenní placení. Pět plateb kartou jsme zvolili proto, že je to pro naprostou většinu klientů nejjednodušší a současně nejpřirozenější způsob, jak banku využívat.
  • Jak nejsnáze zrušit spořící účet u Air Bank?
    Nikdy klientům nebudeme případné rušení služeb komplikovat, protože věříme, že klient má být tam, kde je spokojený. A pokud pro vás nejsme ten správný partner, tak spořicí účet u nás můžete zrušit jednoduše přímo ve svém internetovém bankovnictví. Případně nám zavolejte na naše kontaktní centrum nebo navštivte naši pobočku.
  • Plánujete možnost dobíjení předplacených karet / kreditu mobilních operátorů přímo z vašeho internetového bankovnictví? Případně i na bankomatech?
    Tuhle možnost pro nejbližší období neplánujeme, ale rozhodně nás tahle oblast lepšího a pohodlnějšího placení různým dodavatelům láká.
  • Pokud nemám (a nechci) platební kartu a vy mi přestanete úplně úročit peníze na spořícím účtu, k čemu mi takový produkt bude?
    Spořicí účet využívají klienti i ke spoření ve smyslu odkládání prostředků na nové věci, zážitky, případně si vytváří finanční rezervu na později. V dnešní situaci prakticky nulových sazeb jsme se rozhodli vyplácet úroky jen klientům, kteří nás používají pro každodenní placení. Pokud s naší kartou neplatíte, bohužel teď pro vás nemám jinou alternativu, jak vyšší úrok na spořicím účtu získat. Výhledově bychom ale chtěli přijít s další službou, která by to mohla vyřešit.
  • Přemýšleli jste již o působení mimo ČR, konkrétně třeba na Slovensku?
    Upřímně, odpověď na tento dotaz není až tak na mně, jako spíš na našich akcionářích. Každopádně úvahy v tomto smyslu jsou víc na východ, například v Asii.
  • Prosím o více informací ohledně výběrů u Sazky, jak je míněné omezení myšlené? Vybírám prakticky jen tak, a často se mi stává, že trafikant neví, jak mi pomoci.
    Bohužel nejste sám, komu se to stává. To je právě důvod, proč se ve spolupráci se Sazkou chceme víc zaměřit na školení a certifikaci obsluhy. Dělat to na všech současných více než 4000 místech by pro nás bylo hodně nákladné, proto chceme počet těchto výběrových míst snížit na přibližně 1500. Právě v tom spočívá to omezení. Rádi bychom ale samozřejmě zachovali místa, která dnes klienti často využívají, tak věříme, že to zas tak velké omezení nebude.
  • Plánujete přidat do internetového bankovnictví možnost automatického třídění příchozích plateb do obálek? Např. příchozí platba s VS 01 půjde do obálky Auto, VS 02 do Bydlení atd...
    Ačkoliv jsou obálky hodně využívané, tak zcela upřímně si nepamatuji, že bych se kdy s podobným požadavkem setkal. To neznamená, že by to třeba neuvítali i jiní klienti, ale aktuálně o tom neuvažujeme.
  • Když jste snížili úrokovou sazbu na běžném a spořícím účtu, vrátíte zpět možnost mít více účtů v Českých korunách? Ocenil bych možnost mít více běž. a spoř účtů v CZK.
    Pokud myslíte bonusovou úrokovou sazbu na běžném a spořicím účtu, tak tu neměníme. Snížení od nového roku se týká pouze sazby TOP3 garance, kterou úročíme jen spořicí účet, a to navíc jen klientům, kteří nepoužívají naší kartu. Dál si také můžete na jednu smlouvu založit až deset běžných účtů. Co se na začátku letošního roku změnilo, bylo to, že jsme přestali bonusovou sazbou úročit zůstatky do 100 tisíc korun na každém takovém účtu zvlášť, a hranice 100 tisíc korun teď platí pro všechny běžné účty dohromady. O možnosti založit si více spořicích účtu v korunách zatím neuvažujeme. Věříme, že takovou potřebu mohou vyřešit spořicí obálky.
  • Co takhle online podpora - chat, WhatsApp? Lidé chtějí buď okamžitý chat, nebo zanechat zprávu a do hodiny dostat odpověď. Děláme to pro aerolinku, která si to nemůže vynachválit.
    Je to oblast, která nás do budoucna zajímá. Od loňska máme podobnou podporu na našich sociálních sítích a tohle by mohla být cesta, jak online podporu dál vylepšovat.
  • Bude seznam poboček Sazky, kde se bude moci vybírat hotovost? Jak poznám, že to někde jde a jinde ne?
    Určitě budete mít možnost si dopředu zjistit, na kterých místech Sazky výběr možný je a kde není. Jednak budou všechna výběrová místa dál vyznačena na mapě na našem webu nebo v mobilní aplikaci, a druhak je chceme ve spolupráci se Sazkou lépe označit i přímo na místě.
  • Uvažujete o nějakých službách pro děti? Pokud ne, proč?
    Aktuálně u nás můžete svým dětem od 15 let otevřít na svou smlouvu účet jako svým disponentům a k němu jim vystavit kartu nebo nálepku a zřídit další služby. Jako rodič pak máte veškeré finance pod lepší kontrolou a je to v mnoha ohledech flexibilnější, protože díky tomu například okamžitě převedete na účet dítěte peníze, a to s nimi může hned platit kartou nebo si je vybrat, i když je třeba zrovna na intru nebo na nějakém školním výletu. Další úpravy pro mladší klienty v nejbližší době neplánujeme a důvodem je to, že vidíme aktuálně větší důležitost u jiných věcí, pro které jsme se rozhodli a které jsme popsali na našem webu. Věříme, že těmito úpravami uděláme radost většímu počtu klientů. Určitě to ale neznamená, že bychom si přízně mladších klientů nevážili a v budoucnu možná s podobnými službami přijdeme.
  • Plánuje sa možnost zavedenia trvalých SEPA platieb do zahraničia nie len vrámci CR?
    V příštím roce o zavedení SEPA trvalých plateb neuvažujeme. V loňském roce jsme ale pro jednodušší zadávání plateb do zahraničí (nebo na cizoměnové účty) upravili možnost šablon v internetovém bankovnictví tak, aby bylo možné je lépe využívat právě pro opakované platby.
  • Plánujete s rozšiřováním sítě svých bankomatů i jejich úpravu pro nevidomé anebo jste tuto vizi definitivně opustili?
    Podporu pro slabozraké či nevidomé jsme řešili už při našem startu. Výsledkem toho bylo, že jsme u bankomatů zvolili vysoký kontrast obrazovek a velké, čitelné písmo. To, pravda, pomůže slabozrakým, ale nevidomým moc ne. Nicméně naše vlastní bankomaty byly původně umístěné zejména v prostorách našich poboček a bylo tak možné požádat naše asistenty o pomoc. Teď s rozšířením naší sítě se nad tímto budeme muset opět zamyslet. Takže díky za podnět. V plánech pro nejbližší dobu jsme to neměli, nicméně v delším horizontu se k tomu možná znovu vrátíme.
  • Přidáte někdy povinné ručení?
    Díky za dotaz. Příští rok určitě ne, nicméně jeden nikdy neví, třeba i na to někdy v budoucnu dojde.
  • Bude brzy material design v Android aplikaci pro mobilní bankovnictví?
    Díky za dotaz. Měli bychom aktualizovat aplikaci někdy příští rok, a v rámci toho i zmiňovaný material design už je.
  • Překvapilo mě rozšiřování bankomatů - u banky s pokrokovým myšlením. Kolik stojí zřízení a provoz jednoho bankomatu?
    Díky za dotaz. Používání hotovosti se za posledních deset let v podstatě nijak nezmenšilo. A osobně bych ani nečekal, že v příštích několika letech k nějakému zásadnímu posunu dojde. A možnost pohodlného a levného výběru hotovosti je tak jednou z nejčastěji zmiňovaných služeb, kterou od nás klienti poptávají. Nechtěli jsme to řešit způsobem, který zvolily některé jiné banky (že umožňují výběry na všech bankomatech zdarma), a to z toho důvodu, že nechceme, abychom byli závislí na jiných. Představte si totiž, že vlastník toho bankomatu najednou začne klientům účtovat za použití svého bankomatu poplatek. K čemu je pak klientům to, že jim jejich vlastní banka za to nenaúčtuje poplatek, když jim ho naúčtuje ta druhá. Kolik stojí zřízení a provoz bankomatu nejde úplně exaktně říct, protože nejde říct, jak je daný bankomat používaný. Pořídit bankomat lze v řádu nižších statisíců, nicméně reálnou ekonomiku bankomatu ovlivňuje hlavně četnost doplňování hotovosti.
  • Je v plánu redesign internetového bankovnictví?
    Díky za dotaz. To je rozhodně věc, které se v zásadě nikdy nepřestaneme věnovat. Vždycky je totiž co zjednodušovat či případně jinak vylepšovat. I z toho důvodu se neustále snažíme sledovat, jak se klientům jednotlivé aplikace používají, a upravovat je podle toho.
  • Plánujete nějaké investiční služby, například podílové fondy nebo něco podobného?
    Díky za dotaz. Rozhodně je to pro nás téma, které řešíme. Jednak z toho důvodu, že věříme, že by se lidé měli orientovat i na dlouhodobé zajištění – třeba na stáří. Ale druhak i z toho důvodu, že v době takto nízkých úrokových sazeb je alternativa ke spoření velmi často požadovaná služba. Přelom roku 2017/2018 je termín, kdy věřím, že vám tuto alternativu představíme.
  • Bude na webu a/nebo v mobilní aplikaci dostupný celkový (sdružený) přehled příjmů a výdajů ze všech mých účtů (běžný/spořící)?
    Díky za dotaz. Úpravám internetového bankovnictví se rozhodně budeme věnovat, a záložka přehledy, kam by to přirozeně patřilo, je určitě předmětem našeho zájmu. Mít dobrý přehled o stavu financí je něco, oč se snažíme. Ostatně i proto máme třeba v internetovém bankovnictví hlavní stranu s rychlým přehledem aktuálního stavu. Takže zvážíme i tuto možnost, pravdou ale je, že jsem o podobném požadavku za těch pět let, co jsem tady, v podstatě neslyšel. Asi zejména z toho důvodu, že lidé přirozeně velmi rozlišují peníze na spoření a pro běžné používání, a nechtějí je mixovat dohromady. A tak je dost dobře možné, že zrovna tímto konkrétním směrem úpravy nepůjdou.
  • Kdy spustíte možnost vzít si u vás hypotéku?
    Díky za dotaz. Aktuálně právě řešíme, jakou formou k vám hypotéky co nejdříve dostat. Pro mě osobně je nejzazší termín přelom 2017/2018, nicméně pevně věřím, že najdeme způsob, jak to udělat dřív.
  • Chybí mi u vás kreditní karta. Bude? Kdy? / Nebude? Proč?
    Díky za dotaz. Kreditní kartu zavádět nechceme. A důvod je relativně prostý. My chceme klientům dávat jednoduché služby a takové, které umí používat většina klientů. Kreditní karty jsou ale poměrně komplikovaný produkt a my Češi jsme mu úplně nepřišli na chuť. Jako platební prostředek se u nás daleko lépe uchytila debetní karta. A potřebu půjčit si větší peníze umíme dobře obsloužit pomocí naší půjčky. Co vyřešené v současnosti nemáme, je mít k dispozici nějakou formu garantované rezervy, kam si může člověk příležitostně sáhnout. A to chceme vyřešit formou kontokorentu, který představíme příští rok.
  • Kdy budou bankomaty Air Bank vydávat také eura? Případně jinou měnu? Stejně tak bych uvítal i možnost do bankomatů v cizí měně vkládat.
    Díky za dotaz. Původně jsme o měně EUR v bankomatech dost uvažovali, ale chtěli jsme nejdřív zjistit reálný zájem. A ten je velmi malý. Klienti si totiž hotovost v EUR i dalších cizích měnách vybírají většinou až v cizině, nebo případně rovnou platí kartou. Případů, kdy by si chtěl klient vybrat EUR nebo jinou cizí měnu v Čechách, případně ji do bankomatů vkládat, je velmi málo, a proto raději budeme využívat kapacity bankomatů na českou měnu.
  • Kdy bude možné si půjčky u vás sjednotit?
    Díky za dotaz. Sjednotit si půjčky je u nás možné už i dnes, ale jde o manuální proces a klientsky trochu nekomfortní. V průběhu příštího roku rozhodně vylepšíme proces sjednocování půjček tak, aby byl pro klienty pohodlný. V rámci tohoto bude určitě možné sjednotit i půjčky u nás. Pokud byste ale byl ochoten strpět i ten dnešní manuální proces, tak se zastavte na některé z našich poboček.
  • Kdy spustíte NFC platby prostřednictví mobilního telefonu?
    Díky za dotaz. Určitě v průběhu příštího roku ano, a to pro platformu Android.
  • Plánujete i lepši debetní karty pro bonitnější klienty, jako jsou Visa infinity nebo Mastercard World Elite?
    Díky za dotaz. Nechceme příliš rozlišovat klienty na bonitnější a méně bonitné, naopak jsme banku postavili na jednoduchých službách a na co možná nejvíc jednotném přístupu k nim. Takže když hledáme dodatečné výhody, snažíme se, aby byly dostupné co největšímu množství klientů. Nevylučuju teda do budoucna ani jiný typ platební karty, nicméně v následujících měsících to pro nás není priorita.
  • Bude u NFC plateb nějaké omezení na model telefonu, operační systém nebo operátora?
    Díky za dotaz. Protože Apple umožňuje používání své NFC antény jen pro vlastní aplikaci Apple Pay a zatím ji neplánuje v Čechách zavést, tak pro rok 2017 počítáme s platformou Android. Budete k tomu tedy potřebovat telefon s Androidem, který musí být navíc vybaven NFC anténou. Operátor nehraje roli. Android dnes používá přes 70 % našich klientů s mobilní aplikací a ostatní klienti budou moct dál používat platební nálepku. U ní je výhodou, že ji můžete používat bez ohledu na typ telefonu nebo systém.
  • Připravujete platby pomoci Apple Pay? Jednáte se společností Apple?
    Díky za dotaz. U plateb přes Apple Pay nezáleží tolik na nás, jako na Applu. Obecně je problém v tom, že si Apple nechává na rozdíl od Googlu (u platformy Android) za využívání této technologie platit a navíc tuto službu v Čechách zatím ani nenabízí. Není tak ani moc s kým o tom jednat. Nejdříve se náš region musí stát prioritou pro společnost Apple. A z toho, co víme, chtějí zatím postupovat spíš od větších k menším. Jinak ale NFC platbám v mobilu věříme, proto je budeme chtít zpřístupnit už příští rok alespoň na Androidu. Všichni naši klienti pak můžou pro placení mobilem využívat i platební nálepku. Ta možná není tak sexy jako NFC, ale funguje stejně, a když si ji dáte třeba pod kryt telefonu, není ani vidět.
  • Mohl byste sdělit více informací o plánovaném způsobu placení pomocí mobilního telefonu s NFC technologií?
    Díky za dotaz. Pro nás je důležité v konečném řešení zaintegrovat placení do naší mobilní aplikace tak, aby klienti měli na jednom místě přehled o všem, co se s jejich penězi děje. Je možné, že než to do mobilní aplikace dostaneme, umožníme nejdřív uživatelům Androidu využít peněženky v rámci Android Pay.
  • Bude možné u mobilní aplikace přihlášení pomocí otisku prstu / touch ID?
    Díky za dotaz. Ačkoliv je pro nás pohodlí při používání aplikace hodně důležité a sám bych tuhle možnost uvítal co nejdříve, tak jsme se rozhodli v nejbližších měsících na tom nepracovat. Nejdříve chceme lidem zjednodušit s pomocí mobilní aplikace přístup na účet přes kontaktní centrum, protože to dnes využije víc lidí. Teprve pak nejspíš přijde na řadu otisk prstu. Nejde totiž jen o umožnění vstupu do aplikace pomocí otisku prstu, ale zároveň je nutné aplikaci upravit tak, aby po takovém způsobu přihlášení nebylo možné zadat žádnou platbu bez zadání hesla. Protože samotný otisk prstu není dost bezpečný.