5 z 10 Čechů našlo pod vánočním stromečkem obálku s penězi. V průměru dostali 3 300 korun

Mezi nejčastější dárky právě uplynulých Vánoc patřila kosmetika (73 %) a oblečení (72 %). Na třetím místě se umístil dárek v podobě hotovosti. Podle lednového průzkumu Air Bank peníze pod vánočním stromečkem našlo 56 % respondentů.

„Pro některé lidi je tento typ dárku tou nejjednodušší a také nejrychlejší variantou, jak vyřešit, Ježíška’. Nemusí vymýšlet, co konkrétně by dotyčnému udělalo radost, a navíc se tak zcela vyhnou nutnosti dárek sami shánět. Na druhé straně není vždy zjednodušení příprav na Vánoce tou hlavní motivací. Dárek v podobě hotovosti je pro některé dárce v podstatě jediným způsobem, jak se strefit do vkusu obdarovaného. To platí zejména v situaci, kdy je mezi dárcem a obdarovaným generační rozdíl,“ říká Petr Šmíd, vedoucí oddělení výzkumu Air Bank.

Když Češi dostanou k Vánocům peníze, nejde jen o drobné. Nejběžnější obdržená částka se pohybuje v rozmezí tisíc až dva tisíce korun. Výjimkou ale nejsou ani dary přesahující pět tisíc korun, které obdrželo 16 % respondentů. V průměru každý obdarovaný dostal 3 300 korun.

Pro dvě třetiny respondentů jsou peníze dárek jako každý jiný nebo dokonce ještě lepší než jiné dárky. Pětina respondentů není z peněz pod stromečkem vyloženě nadšená, ale v zásadě jim nevadí. Jen 12 % respondentů uvedlo, že by se peníze pod stromeček dávat vůbec neměly.

Z průzkumu také vyplynulo, že jen 13 % lidí finanční dar samo nadělilo. To znamená, že pokud se někdo rozhodne dát k Vánocům finanční dar, obdaruje takto zpravidla hned několik svých blízkých. Mezi nejčastějšími dárci jsou rodiče a prarodiče a nejčastěji obdarovanými mladí do 20 let. Mezi partnery dávají peníze častěji muži.

Dvě třetiny lidí peníze od Ježíška utratí. Spoří jen každý desátý

Jen 13 % dotázaných si peníze, které dostali darem, uloží na spoření. K tomu mohou využít spořicí účet. Například spořicí účet Air Bank klientům kromě bonusového úroku nabízí až deset virtuálních obálek, které si klient může pojmenovat podle své potřeby a účelu, na který si spoří. Má tak jednoduše přehled o tom, kolik mu ještě chybí na koupi jeho vysněného dárku.

21 % respondentů v průzkumu uvedlo, že si peníze přidá ke svým stávajícím úsporám a koupí si hodnotnější dar, 13 % peníze utratí v povánočních výprodejích a 11 % lidí říká, že si koupí dárek, který pod vánoční stromeček nedostalo. Z průzkumu dále vyplynulo, že 20 % lidí peníze utratí za běžné spotřební nákupy. Jednoduše si je vloží do peněženky a nepřikládají jim speciální význam. Zbývající pětina lidí zatím neví, co s finančním darem udělá, anebo peníze použije jiným způsobem.

Výzkum Air Bank realizovaný agenturou IPSOS se uskutečnil formou online dotazování v lednu 2020 na reprezentativním vzorku 880 respondentů ve věku 16 až 60 let.

Zpět na tiskové zprávy