Více než třetina Čechů plánuje za vánoční dárky letos utratit více než 5 000 korun. Naplánovaný rozpočet se ale u řady lidí pravděpodobně ještě zvýší. V průzkumu agentury STEM/MARK pro Air Bank totiž téměř třetina respondentů přiznala, že o loňských Vánocích nakonec utratili více, než si předsevzali.
„Příčinou toho, že utratíme více, než jsme si naplánovali, jsou často vnější vlivy — ať už atmosféra ve vánočně vyzdobených prodejnách, nebo všudypřítomná reklama. Hlouběji do peněženky sáhneme také při nákupech na poslední chvíli nebo při takzvaných impulzivních nákupech, kdy nás zláká zboží, které jsme původně vůbec pořizovat nechtěli. Právě v těchto případech pak lidé někdy využijí i kontokorent nebo nákup na splátky a přitom nevnímají, že vlastně nakupují na dluh,“ říká Tomáš Motl, vedoucí oddělení výzkumu Air Bank.
Někteří lidé si ale nákup na úvěr naplánují i předem. Měsíc před Vánoci už desetina lidí říká, že na zaplacení vánočních dárků využijí nějakou formu půjčky, nejčastěji právě kontokorent nebo úvěr z kreditní karty.
„Lidem nevadí jít přechodně na účtu takzvaně do minusu, a proto sáhnou při nákupu po kontokorentu nebo kreditní kartě. Češi navíc mají v současné době optimistická očekávání, co se týká jejich budoucích příjmů, a situace na trhu práce jim v tom nahrává,“ dodává Tomáš Motl z Air Bank.
Pod stromečkem najdeme kosmetiku, měkké dárky i hotovost
Češi plánují vydat za dárky letos více peněz, než tomu bylo před dvěma lety. Oproti Vánocům 2016 totiž narostl podíl respondentů, kteří chtějí utratit od 5 000 do 7 000 korun, a naopak poklesl počet těch, kteří si v rozpočtu vyčlenili 1 000 až 3 000 korun.
Co se ale nemění, jsou typy dárků, které lidé pod vánoční stromeček nakupují nejčastěji. I letos žebříčku vévodí kosmetika (53 %), hračky (48 %) a měkké dárky, tedy oblečení (46 %). Knihy jsou v letošním roce až na čtvrtém místě (41 % letos versus 50 % před dvěma lety). Roste také počet lidí, kteří výběr konkrétního dárku nechávají až na obdarovaném. 24 % lidí proto plánuje obdarovat své blízké hotovostí a 21 % věnuje poukázky na nákup podle vlastního výběru.
Výzkum Air Bank realizovaný agenturou STEM/MARK se uskutečnil v listopadu 2018 formou online dotazování na reprezentativním vzorku 507 respondentů ve věku 18 až 65 let.