Kvalita jídla, cena a obsluha. To jsou nejdůležitější kritéria, podle kterých si Češi volí, kam se půjdou mimo domov najíst. Do restaurace alespoň jednou týdně zamíří 28 % lidí, víc než polovina Čechů si návštěvu dopřeje minimálně dvakrát do měsíce. Do hospody nebo pivnice pak skoro třetina lidí chodí nejméně jednou za týden. Z průzkumu agentury STEM/MARK pro Air Bank také vyplynulo, že pro Čechy je důležitější nekuřácký podnik a možnost zaplatit kartou než to, jakou tam čepují značku piva.
Kvalita jídla je při volbě podniku rozhodně důležitá pro 86 % lidí. 56 % lidí pak v průzkumu shodně odpovědělo, že je pro ně rozhodně důležitá také cena a obsluha. V žebříčku nejdůležitějších kritérií následuje prostředí podniku (47 %), typ kuchyně (41 %) a vzdálenost od domova nebo zaměstnání (40 %). Nekuřácký podnik rozhodně upřednostňuje 40 % lidí a možnost platit kartou je při volbě podniku rozhodně důležitá pro 38 % lidí. Naopak jen 22 % Čechů uvedlo, že je pro ně rozhodně důležité, jakou značku piva podnik nabízí.
„Češi jsou při volbě podniku nároční a kvalita jídla je pro ně jednoznačně nejdůležitějším kritériem. I když cena zůstává stále hodně důležitá, mnoho lidí už klade stejně velký důraz také na obsluhu a prostředí. Navíc chtějí mít možnost zaplatit kartou a pobýt v nekuřáckém prostředí. Překvapivým zjištěním je, že ačkoliv jsou Češi považováni za národ milovníků chmelového nápoje, při volbě podniku se podle značky nabízeného piva rozhoduje jen necelá čtvrtina z nich,“ říká Tomáš Motl, který vede oddělení výzkumu trhu v Air Bank.
V závodní jídelně se denně stravuje 18 % lidí, 37 % tam zavítá alespoň jednou týdně. Do hospody chodí minimálně jednou týdně téměř třetina Čechů a klasické restaurace několikrát v měsíci navštíví 56 % lidí. Jen 4 % respondentů pak uvedla, že do restaurace vůbec nechodí. Možnost rychle se občerstvit v takzvaných fastfoodových restauracích využívá několikrát za měsíc 37 % lidí.
Hotovost, karty, stravenky
Někteří lidi zvažují volbu podniku také podle toho, jak tam mohou za svou útratu zaplatit. Možnost zaplatit kartou je rozhodně důležitá pro 38 % lidí, za spíše důležité označilo toto kritérium dalších 37 % lidí. Zda mohou v podniku uplatnit stravenky, je rozhodně důležité pro 20 % lidí, spíše důležité je to pak pro 32 %.
„Z jiného našeho výzkumu vyplynulo, že přes osmdesát procent lidí si myslí, že číšník nebo barman upřednostňuje úhradu účtu v hotovosti. Někteří hosté proto zaplatí útratu kartou a spropitné nechávají personálu v mincích,“ dodává Tomáš Motl.
Výzkum Air Bank realizovaný agenturou STEM/MARK se uskutečnil formou online dotazování v květnu 2017 na reprezentativním vzorku 512 respondentů ve věku 18 až 65 let.
Kontakt
Vladimír Komjati, Jana Karasová
Air Bank / člen skupiny PPF
Evropská 2690/17 / 160 00 Praha 6
T +420 606 044 990 / E novinari@airbank.cz
O společnosti Air Bank a.s.
Air Bank, člen skupiny PPF, je moderní a inovativní českou bankou 21. století s internetovým bankovnictvím nové generace a vlastní pobočkovou sítí. Klientům nabízí elegantně jednoduché služby bez absurdních poplatků. Ceník banky se vejde na jedinou stranu A4. Vizí Air Bank je být první bankou, kterou mohou mít lidé rádi. Mezi hodnoty banky patří jednoduchost, odvaha, pravdivost a přátelství.
Více informací najdete na webu www.airbank.cz.