Každý rok zachytíme několik pokusů, kterými se z vás snaží internetoví útočníci vylákat přístupové údaje k vašim bankovním účtům. Některé se opakují, jiné jsou nové. Jedna věc se ale nemění. Pokud jste opatrní a dodržujete bezpečnostní zásady, můžete se takovým pokusům jednoduše bránit.
Bezpečnostní zásady pro práci s internetovým a mobilním bankovnictvím jsme vám už připomínali několikrát a najdete je tady. Tentokrát vám pro lepší představu ukážeme pár konkrétních příkladů z poslední doby, jak takové pokusy mohou vypadat. A samozřejmě poradíme, jak na ně nenaletět.
1) Podezřelé přílohy a odkazy v mailech
Stále nejčastěji se vás útočníci pokouší obelstít pomocí podvodných mailů, které se tváří jako oficiální zprávy banky, pošty, online obchodu nebo jiné známé společnosti nebo instituce. Ale nejsou. Jejich jediným cílem je získat od vás vaše přístupové údaje. Dřív se o to útočníci pokoušeli hlavně zavirovanými přílohami, dnes častěji posílají odkazy na různé podvodné stránky. Mohou vypadat jako vstup do internetového bankovnictví. A třeba pod záminkou aktualizace nebo přechodu na novější verzi vás mohou žádat o zadání přístupových údajů, bezpečnostních obrázků a dalších citlivých údajů.
2) Výzvy k zadání údajů přes sociální sítě
Nově se útočníci snaží dostat se k vašim přístupovým a dalším citlivým údajům i přes sociální sítě, například Facebook. S pomocí falešného profilu banky vás například vyzvou, abyste přešli na novou verzi internetového bankovnictví, a ještě za to nabídnou odměnu. Nebo se vám ozve kamarád a požádá vás o poslání peněz nebo hlasování, před kterým je potřeba zadat přístupové údaje k vašemu účtu na Facebooku. O vašeho kamaráda ale vůbec jít nemusí, může jít také o útočníka, který se jen naboural do jeho profilu a vystupuje za něj.
Pravidla, jak se tomu bránit
- Nikdy neotevírejte žádné podezřelé přílohy ani odkazy.
- Nikdy také po podobných výzvách nikam nezadávejte své přístupové nebo jiné citlivé údaje.
- Do svého internetového bankovnictví přistupujte vždy jen z oficiálních stránek banky. Jak je poznáte, se můžete podívat tady:
- Nikomu ani nepřeposílejte žádné kódy z SMS a nepotvrzujte nic, co jste v internetovém bankovnictví sami nezadávali. Všechny zprávy od banky si vždy dobře přečtěte.
- Pokud si nejste něčím jisti, raději nám zavolejte na číslo 515 202 202. Zavolejte nám hned i v případě podezření, že vaše přihlašovací údaje zná někdo jiný. Pomůžeme vám je změnit.
- Když se vám ozve na Facebooku kamarád s nějakou netradiční prosbou, zavolejte mu raději taky. Třeba spolu konečně zajdete na dlouho odkládané pivo. :)
A ještě jeden TIP na závěr: Nastavte si, že každé přihlášení ke svému účtu budete po zadání přístupového jména a hesla ještě potvrzovat s pomocí telefonu. A to buď přepsáním kódu z SMS, kterou vám pošleme, nebo jen rychlým ťuknutím na displej telefonu. Přístup na účet si pak budete chránit stejným způsobem, jakým dnes potvrzujete platby v internetovém bankovnictví.
Vaše Air Bank