Co vás nejvíc zajímá

Jak úhradu mobilem zapnout?

Jak jinak než jednoduše. Přihlásíte se do mobilní aplikace My Air a na svém účtu vstoupíte do části Karty. U debetní karty, kterou si vyberete (pokud jich máte víc), si v menu zvolíte Zapnout platbu mobilem. Jestli nemáte zapnutou výměnu dat pomocí NFC, aplikace vás k tomu vyzve. Pak už jen počkáte na potvrzení, že jsme vám kartu nahráli do mobilu a úhradu mobilem máte zapnutou. Potvrzení o oznámení by vám mělo přijít během pár vteřin.

Proč bych měl chtít platit mobilem?

Je to takzvaně husté, ale hlavně pohodlné. Telefon máte pořád po ruce, tak proč ho nevytáhnout i u pokladny? Službu si v mobilní aplikaci zapnete na pár ťuknutí, stačí u karty zvolit, že chcete platit mobilem.

Je to bezpečné?

Je. Údaje o vaší kartě totiž nejsou v telefonu, ale v bezpečném úložišti mimo něj. U plateb, které překračují limit aplikace My Air, musíte navíc zadat potvrzovací PIN. Nízké platby PINem stejně jako u karty nebo nálepky nepotvrzujete.

Není už těch PINů trochu moc? PIN karty, potvrzovací PIN, heslo do aplikace, …

Potvrzovací PIN, kterým v aplikaci potvrzujete platby z účtu, stejně jako platby v obchodech, je většinou čtyřmístný. Můžete si jej proto nastavit úplně stejný, jako máte na plastové kartě. To ostatně i doporučujeme, je to jednodušší.

A pokud máte telefon se čtečkou otisků prstu, nemusíte si pamatovat ani vstupní heslo do aplikace, přihlásíte se jednoduše přiložením prstu.

Proč vůbec musím úhradu nad limitem aplikace potvrzovat PINem?

Podstatou bezhotovostní úhrady (převodem z účtu, kartou nebo mobilem) je potvrzení zákazníkem, že s platbou souhlasí a že ji provádí skutečně on. Kdysi se takto potvrzovaly i všechny platby kartou (zprvu podpisem, později PINem). Bezkontaktní technologie nám umožnila platby v obchodech nesmírně zkrátit, takže jsou rychlejší než platba hotovostí. Co je zpomaluje, je právě ono potvrzení. Pro urychlení nejčastějších plateb se banky rozhodly vzít na sebe riziko z případného zneužití karty a u nízkých plateb potvrzení nepožadovat. Výsledkem je současný stav, kdy u většiny plateb stačí pípnout, ale u těch vyšších si už chce být banka jistá, že platíte opravdu vy.

Důležité je, že od vás vyžadujeme výhradně potvrzení platby. Nechtěli jsme jít cestou potvrzení předem, kdy například odemčením mobilu uživatel potvrzuje platbu, kterou ale možná ani nechce udělat, protože si mobil odemkl, aby si přečetl SMS.

Co když telefon ztratím? Bude s ním moct někdo platit

V takové situaci je to podobné jako s bezkontaktní kartou nebo nálepkou. Zaplatit bude možné jen nákupy do 500 Kč a i ty jen do celkové částky 2000 Kč za den. U vyšších částek je třeba zadat PIN. Takže se toho bát nemusíte. Určitě nám ale ztrátu telefonu hned nahlaste. Tady je číslo: 515 202 202.

Kdo všechno může mobilem platit?

Platit mobilem může každý klient, který s námi uzavřel rámcovou smlouvu, i disponent, který má naši kartu. Držitel karty, který není disponentem, mobilem platit nemůže, protože nemůže mít mobilní aplikaci My Air. Není ale nic jednoduššího než takového držitele povýšit na disponenta. Můžete mu například založit samostatný účet.

Pokud tedy máte kartu a aplikaci My Air, zbývá splnit už jen dva technické požadavky:

  • Váš telefon musí umět výměnu dat pomocí NFC (snadno ji najdete v nastavení telefonu, kde ji můžete i zapnout).
  • Telefon musí běžet na operačním systému Android 4.4 nebo vyšším.

Můžu do aplikace My Air vložit i kartu jiné banky?

Tohle aplikace My Air neumí. Můžete si v ní ale vybrat, jakou naši kartu chcete k hrazení telefonem používat, a kdykoliv si ji změnit.

Pokud chcete k hrazení mobilem použít i karty jiných bank, budete muset použít jinou aplikaci, která si s nimi rozumí. Chápeme tedy, že zrovna vám náš způsob placení telefonem nemusí vyhovovat. Na druhou stranu si myslíme, že většina lidí platí za své nákupy v obchodech jednou kartou nebo kartami jedné banky. A na to je naše řešení jako dělané.

Můžu si úhradu mobilem zapnout u platební nálepky?

Ne, ne. Nálepka je jiný způsob úhrady mobilem a nám nedávalo smysl, abyste si ji proto vkládali do telefonu. Pokud si ale do telefonu vložíte naši kartu, můžete si nálepku nalepit třeba na klíčenku.

Můžu si úhradu mobilem zapnout na více telefonech?

Ano. Můžete si ho zapnout na všech telefonech, které to technicky zvládnou a na kterých máte instalovanou aplikaci My Air.

Na všech těchto telefonech si můžete zapnout placení stejnou nebo jinou naší kartou.

Budu moci uložit svoji kartu od Air Bank do Android Pay nebo Google Pay? Plánujete jejich podporu?

Rozhodli jsme se jít nejdříve cestou plateb mobilem přímo přes aplikaci My Air. Teprve pak se rozhodneme, co dál. Uložení karty Air Banky do aplikace Google Pay tedy po spuštění naší služby možné nebude. Z pohledu placení jsou ale obě varianty rovnocenné. S aplikací My Air budete moct v obchodech platit stejně jako s aplikací Google Pay.

Potřebuju být na internetu?

Internet potřebujete jen pro zapnutí nebo vypnutí platby mobilem. Za prvé bez internetu nevstoupíte do aplikace My Air a pak do vašeho telefonu musíme také poslat údaje potřebné k placení.

Při samotném placení v obchodě data nepotřebujete. Stačí, když telefon rozsvítíte.

Občas se vám může stát, že vám bude docházet počet plateb povolených bez přístupu k internetu. V takovém případě vás aplikace upozorní, kolikrát ještě můžete zaplatit, než se budete muset připojit k internetu. Jakmile se připojíte, zásobu plateb bez internetu vám doplníme a můžete vesele platit dál.

Musím mít při platbě zapnutou aplikaci My Air?

Vůbec ne, při platbě do 500 korun nebude dokonce nutné ani telefon odemknout, stačí telefon jen rozsvítit. U vyšších plateb pak navíc kvůli bezpečnosti zadáte v telefonu PIN. Ani přitom ale nemusíte aplikaci otevírat. Obrazovka pro zadání PINu se objeví sama po spojení telefonu s terminálem.

Můžu platit vypnutým nebo vybitým telefonem?

Ne. K placení je potřeba, abyste telefon alespoň rozsvítili, a to bohužel s vypnutým nebo vybitým telefonem nedokážete. Platit s vypnutým nebo vybitým telefonem ale zvládnete s naší bezkontaktní platební nálepkou.

Rozsvíceným mobilem nejde zaplatit, vůbec nereaguje – proč?

Některé terminály dokážou s mobilem komunikovat, jedině když NFC anténu mobilu přiložíte co nejblíže ke čtečce terminálu. Různé mobily mají NFC anténu na různých místech, musíte si vyzkoušet, kde zrovna ten váš nejlépe reaguje. Často to bývá na horní straně mobilu, někdy ale třeba uprostřed, a některé mobily dokonce chtějí přiložit displejem směrem k terminálu. Čtečka terminálu bývá velmi často na jeho horní hraně.

Vzhledem k obrovskému počtu telefonů nemůžeme dát lepší návod, než „vyzkoušejte si to“. Nicméně například Samsung ukazuje, kde který typ má NFC anténu: http://www.samsung.com/hk_en/nfc-support/.

Z obrázku je vidět, že i telefony od stejného výrobce se umístěním antény výrazně liší.

U některých mobilů (zatím víme o některých modelech Huawei a Honor) musíte být na základní nebo jakékoli jiné obrazovce. Takže jestli máte nastavený zámek mobilu, musíte telefon odemknout.

Co se stane, když si po zadání PINu shodím aplikaci?

Nic, co by placení zabránilo. Když si po výzvě telefonu o zadání PINu a opětovném pípnutí aplikaci shodíte a ocitnete se na základní obrazovce telefonu nebo na jeho zámku, můžete v placení v klidu pokračovat a pípnout. Jistojistě zaplatíte.

Můžu platit, i když mi někdo volá?

Ano. Klidně volejte dál a vyřiďte, co potřebujete. Jakmile se dostanete k pokladně, odlepte na okamžik telefon od ucha, pípněte, popřípadě zadejte PIN a pípněte znovu. Pak dál pokračujte v hovoru, když je to tak důležité.

Jaký je rozdíl mezi platbou mobilem a placení kartou nebo nálepkou?

  • Při platbě mobilem musíte mít telefon zapnutý a rozsvícený.
  • Některé starší terminály, kterých už je naštěstí pomálu, po vás můžou chtít zadat PIN, i když jste ho už zadali na telefonu.
  • Na novějších terminálech, kterých je u nás většina, už potvrzování PINem řídí aplikace My Air. Pokud si PIN vyžádá, nebudete ho zadávat do terminálu, ale na displeji telefonu. Po zadání PINu vás telefon vyzve, abyste ho znovu přiložili k terminálu. Aby se vám PINy nepletly, můžete si v aplikaci zvolit stejný potvrzovací PIN, jaký používáte u plastové karty. Vřele doporučujeme.

Co mám udělat s nálepkou, když ji mám na telefonu? Bude mi to fungovat?

Fungovat to nejspíš nebude. Terminál nebude vědět, jestli se má bavit s nálepkou, nebo s telefonem. Nálepku je třeba sundat a nalepit si ji jinam, třeba na klíčenku, kterou vám rádi věnujeme na pobočce. Rozhodně ale nálepku nevyhazujte, může se vám hodit například při výběrech z bankomatů, které si ještě pár měsíců nebudou s mobily rozumět.

Kde všude můžu mobilem platit?

Všude, kde dnes platíte bezkontaktně kartou nebo nálepkou. Výjimky popisujeme v otázce Kde platba mobilem nebude fungovat?

I v zahraničí?

V zahraničí můžete mobilem platit, pokud obchodník používá bezkontaktní terminál a přijímá karty Mastercard.

Při platbě v nejčastějších měnách (EUR, USD, GBP, CHF, HRK, PLN a HUF) bude platba probíhat podobně jako v korunách. Do limitu, který přibližně odpovídá 500 Kč, můžete platit bez PINu, nad tímto limitem zadáte PIN a znovu pípnete.

Pokud platíte v jiné měně, budete muset PIN zadat pokaždé.

Započítává se platba mobilem do počtu plateb kartou pro bonusové úročení?

Ano.

Proč nemůžu telefon používat u bankomatu?

Všeho do času. Jde o nastavení společnosti Mastercard, které se tato firma chystá změnit. Až budeme vědět kdy, určitě se to dozvíte. Ta doba se blíží.

Kde platba mobilem nebude fungovat?

Telefonem si zatím nevyberete z bankomatu. Na výběrech a vkladech se ale už pracuje. Možná se novinky dočkáme na konci tohoto roku. Společnost Mastercard nám zatím nedala přesný termín. Placení mobilem nebude fungovat na takzvaných offline-only terminálech, které nemají pevné umístění a tím ani trvalé spojení s bankou. Mobilem proto nezaplatíte v:

  • letadle,
  • na lodi,
  • ve vlaku.

Budu moct s vaším řešením podobně jako u Android Pay nebo Google Pay platit na internetu?

To možné nebude. Pro jednoduché placení kartou na internetu ale můžete už dnes využít aplikaci MasterPass od společnosti Mastercard. Do ní si jen jednou uložíte údaje o své kartě a při placení na vybraných webech je pak už nemusíte znovu zadávat. Stačí aplikací vyfotit QR kód. Aplikaci MasterPass podporuje i mnoho nákupních aplikací určených přímo pro mobilní telefony, které vás do ní v okamžiku platby přesměrují.

Proč děláte vlastní řešení, když jsme mohli využít Google Pay?

Využíváme úplně stejné řešení plateb mobilem, jaké využívá třeba Google Pay, z pohledu placení v obchodech jde tedy o rovnocenné varianty. Rozdíl je jen v tom, že u nás si nemusíte kvůli placení stahovat žádnou další aplikaci, ale platit mobilem můžeme přímo s aplikací My Air. Nemusíte tak aplikaci Googlu poskytovat žádné údaje o svých platbách, vše zůstane na jednom místě u nás. Pro většinu našich klientů navíc bude mnohem jednodušší si platby mobilem zapnout jedním ťuknutím přímo v aplikaci My Air, kde už mají všechny své karty uložené. A my chceme, aby placení mobilem vyzkoušelo co nejvíce lidí a začalo to používat jako další způsob placení.

Už to zkoušely jiné banky a moc to nefungovalo

Technologii HCE (Host Card Emulation), kterou u našeho řešení využíváme, využívá třeba i Google Pay. Jde tedy jen o dvě varianty stejného technologického řešení. V Evropě je celá řada bank, které se s platbami mobilem rozhodli začít stejně jako my, třeba:

  • Deutsche Bank — Německo
  • OTP Bank — Maďarsko
  • Granit Bank — Maďarsko
  • SNS Bank — Holandsko
  • ING Bank — Polsko
  • Alior Bank — Polsko
  • Banco Santander S.A. — Španělsko
  • Royal Bank of Canada — Kanada
  • Banca Nazionale del Lavoro — Itálie
  • Banca Monte dei Paschi di Siena S.p.A. — Itálie, nejstarší banka na světě

Budu moci kartou Air Bank platit pomocí hodinek Android Wear?

Vydání aplikace pro Android Wear nyní považujeme za předčasné. V ČR se dá v tuto chvíli koupit pouze jeden typ hodinek, na kterých NFC platby fungují. Co se týká Android Pay, nejsme si jisti, jestli a kdy bude v naší domovině společnost Google Android Wear podporovat. Situaci ale sledujeme jako ostříži. Pokud by se hodinky Android Wear u nás začaly těšit větší oblibě, je možné, že se do vývoje speciální aplikace pustíme.

Právě jsem si aktivoval novou kartu – co všechno musím udělat, aby mi fungovalo placení mobilem?

Jakmile jste kartu aktivovali, stačí u ní zapnout placení mobilem a můžete platit. Na rozdíl od bezkontaktního placení kartou není pro placení mobilem potřeba kartu nejdřív zasunout do bankomatu nebo terminálu a zadat PIN (podpisový PIN aplikace).

Jak změním aplikaci, kterou chci zaplatit: Google Pay – My Air?

Je to překvapivě snadné. Pokud platíte mobilem, máte v nastavení mobilu zvolenou výchozí aplikaci pro placení. Zde si můžete nastavit, aby mobil k placení použil jinou aplikaci, pokud je spuštěna.

Potom bude placení probíhat takto:

  • Pokud máte například zvolenou výchozí aplikaci Google Pay, když mobilem pípnete, zaplatíte kartou uloženou v této aplikaci.
  • Když ale spustíte aplikaci My Air (nemusíte se přihlašovat), při pípnutí zaplatíte kartou uloženou v My Air, přestože My Air není nastavena jako výchozí.
  • A když My Air zavřete, budete dál platit kartou uloženou v Google Pay.

Opačně to samozřejmě funguje také. Příklady, jak to ve vašem mobilu může vypadat, jsou na obrázcích.

Pozor:

  • U některých telefonů se výchozí aplikace vždy po restartu změní na Google Pay.
  • U některých telefonů je možnost změnit výchozí aplikaci viditelná a přístupná až po zapnutí výměny dat pomocí NFC.

Úhrady mobilem stále nefungují, co mám dělat?

Nejde mi zapnout úhrady mobilem — proč?

Ujistěte se, že:

  • váš mobil podporuje výměnu dat pomocí NFC,
  • máte operační systém Android 4.4 nebo vyšší,
  • vaše debetní karta je ve stavu Aktivní,
  • debetní karta patří vám a ne jiné osobě — zapnout platby můžete jen u svojí karty.

Nejde mi pípnout — proč?

Některé telefony jsou citlivé na přiložení přesně v místě, kde mají NFC anténu. Vyzkoušejte si, kde ten váš reaguje, a tím místem potom přikládejte mobil k anténě terminálu.

Zkontrolujte si, že:

  • máte u debetní karty zapnuté úhrady mobilem (v aplikaci My Air, Karty a nálepky),
  • vaše karta je ve stavu Aktivní,
  • máte zapnutou výměnu dat pomocí NFC (v Nastavení telefonu) — i když jste ji vědomě nevypnuli, mohla se vypnout, například pokud jste si zapnuli spořič baterie,
  • máte My Air nastavenou jako výchozí aplikaci (v Nastavení telefonu), pokud v mobilu máte i jinou platební aplikaci, může být jako výchozí nastavena ona, a s My Air tak nezaplatíte.

Píplo to, ale terminál hlásí chybu — proč?

Může jít o tzv. „utrženou platbu“, nejspíš jste mobil oddálili dřív, než dokončil komunikaci s terminálem. Je potřeba držet mobil u terminálu, dokud nezavibruje a nezobrazí se obrazovka Píp, a je to!

Terminál úhradu přijal, ale ta byla zamítnuta — proč?

Ověřte si, že:

  • na účtu máte dostatečný zůstatek a na kartě dostatečný limit pro platby v obchodech,
  • vaše karta je ve stavu Aktivní.

Možná jste zadali nesprávný PIN. Pokud při platbě aplikace žádá potvrzení PINem, použijte podpisový PIN aplikace (ne PIN karty). Ideálně si nastavte podpisový PIN aplikace stejný jako PIN karty.

Pokud jste nesprávný PIN zadali třikrát po sobě (a to i při různých platbách i v různé dny), budeme další platby zamítat. V takovém případě si platby mobilem zapněte znovu.

Chystáte i Google Pay?

Ještě jsme se nerozhodli. Budeme se dívat na to, jaký bude po spuštění plateb mobilem s aplikací My Air o Google Pay zájem. Z pohledu placení v obchodech jde totiž o rovnocenné varianty. Placení s My Air má naopak výhodu v tom, že nemusíte aplikaci Googlu poskytovat žádné údaje o svých platbách, vše máte dál na jednom místě u nás.

Co když mi to nejde zapnout?

Je možné, že vám nemůžeme kartu nahrát do mobilu, protože nemáte povolené přijímání oznámení. V aplikaci My Air v menu, Aplikace, Oznámení zkontrolujte, že máte zaškrtnuté „Povolit přijímání oznámení“.

V Nastavení telefonu zkontrolujte, že máte povolené přijímání oznámení. To bývá obvykle v menu Aplikace a oznámení nebo Oznámení.

Dále se podívejte, jestli aplikaci My Air nemáte v Nastavení telefonu zařazenou mezi aplikace, které mají zakázané aktivity na pozadí, nastavenou úsporu energie a podobně. Je potřeba mít tuto optimalizaci u aplikace My Air vypnutou, neboli povolenou aktivitu, když je aplikace na pozadí.

Bohužel u některých telefonů oznámení nechodí nikdy, například některé typy Huawei a Xiaomi.

My Air se mi nenabízí jako výchozí aplikace pro placení - co mám dělat?

Tohle se stává, když máte aplikaci nainstalovanou na paměťové kartě. Přeinstalujte aplikaci My Air do paměti telefonu, pak by měla jít nastavit jako výchozí.

Co si počít, když pošlete peníze na špatné číslo účtu

Když pošlete peníze omylem na chybně zadané číslo účtu, napište nám zprávu z internetového bankovnictví. My se spojíme s bankou, do které jste peníze poslali, a dáme vám vědět co dál.

Pokud jste zadali správné číslo účtu, ale máte podezření, že se jedná o podvodné jednání ze strany příjemce platby, obraťte se prosím na policii. Banka vám totiž nedá identifikační údaje příjemce, když neprokážete, že se jedná o omylem zaslanou platbu.

Jak raz dva zaplatíte QR kódem?

Zaplatit QR kódem můžete ihned po přihlášení do aplikace My Air. Stačí podržet prst na velkém zeleném tlačítku Zaplatit na spodní liště a z nabídky vybrat Vyfotit QR kód.

Druhou možností je na tlačítko Zaplatit jen ťuknout a poté ťuknout na ikonu QR kódu v pravém horním rohu nově otevřené obrazovky Zadání platby. Pak už jen namíříte foťák telefonu na kód na faktuře nebo vyúčtování, zkontrolujete vyplněné údaje a platbu odešlete.

Poradíme Vám i na sociálních sítích

Kontaktujte nás

+420 515 202 202
Pobočky a bankomaty

O Air Bank

Sledujte nás

Mobilní bankovnictví My Air

Kurzovní lístek

EUR/CZK26,258
$
USD/CZK23,624
Člen skupiny PPF, IČO 29045371 / Evropská 2690/17, 160 00  Praha 6, zapsaná u rejstříkového soudu v Praze — spisová značka B 16013