7 z 10 Čechů má zkušenost s nákupem na splátky. Řada věcí jim ale vadí. Přesto tímto způsobem nakupují opakovaně. Nejčastěji domácí spotřebiče a mobily

Splátkový prodej patří mezi nejčastější způsoby, jakými lidé řeší nákupy bez použití vlastních úspor. Alespoň jednou tento způsob využilo 70 % lidí. Opakovaně takto nakupuje 43 % Čechů. I nákup na splátky má ale svá úskalí. Podle zářijového průzkumu agentury IPSOS pro Air Bank lidem například vadí, že úvěr museli řešit s prodavačem a vyřízení trvalo dlouho anebo že nakonec dostali kreditní kartu, o kterou vůbec nestáli.

„Z našeho výzkumu vyplynulo, že nákup na splátky, ale třeba i menší spotřebitelská půjčka nebo platba kreditní kartou jsou mezi Čechy poměrně široce rozšířenými způsoby, jak vyřešit nečekaný výdaj, jakým je třeba rozbitý spotřebič, nebo i plánovaný nákup například větší televize. A přestože především nákup na splátky řada lidí využívá opakovaně, odhalili jsme hodně negativ, která jim vadí, a kde se tak otevírá prostor pro zlepšení,“ říká Petr Šmíd, vedoucí výzkumu trhu Air Bank.

Na splátky si lidé nejčastěji pořizují televizi (22 %), mobilní telefon (14 %), ledničku (12 %) nebo pračku (10 %). Ne vždy ale takový nákup proběhne úplně hladce. Téměř čtvrtině lidí vadilo, že po nákupu na splátky dostali kreditní kartu, o kterou nestáli. Pětině lidí bylo nepříjemné, že v prodejně ověřovali jejich schopnost splácet, a 12 % respondentů se nelíbilo, že nákup na splátky museli vyřizovat s prodavačem.

Z průzkumu dále vyplynulo, že kreditní kartu najdeme v peněženkách necelé třetiny lidí. Každý pátý ji má pouze jako rezervu pro nenadálé výdaje. Kreditní karta se ale může lehce zaměnit za kartu debetní. To už se stalo každému desátému majiteli kreditky.

Pod pojmem „menší půjčka“ si pak respondenti představili prostředky na nákup ojetého auta, televize, ledničky a dalšího vybavení bytu. I v případě spotřebitelské půjčky zmiňovali respondenti jako nepříjemnou zkušenost čekání na rozhodnutí o tom, zda půjčka bude schválena (18 %), dále pak byli překvapeni, že zaplatili více, než čekali (14 %), a také že vyřízení trvalo příliš dlouho (8 %).

Air Bank si je všech těchto neduhů nákupu bez použití vlastních peněz vědomá, a chce proto lidem přinést ten nejpříjemnější způsob, jak si něco koupit už teď a zaplatit později. A to bez ohledu na to, jestli jsou dnes klienty Air Bank, nebo ne. Banka tak lidem nabídne možnost získat rychle a jednoduše peníze na tři měsíce bez úroku.

Výzkum Air Bank realizovaný agenturou IPSOS se uskutečnil formou online dotazování v září 2020 na reprezentativním vzorku 900 respondentů ve věku 18 až 65 let.

Zpět na tiskové zprávy