Mladí Češi mění pravidla hry. Investují odvážně, častěji volí akcie, ETF i kryptoměny

Mladí Češi a Češky do 30 let přepisují investiční zvyky svých rodičů. Peníze nenechávají ležet ladem, tři čtvrtiny z nich aktivně investují a stále častěji sahají po dynamických nástrojích, jako jsou akcie, ETF nebo kryptoměny. Nebojí se rizika, začínají i s menšími částkami a při rozhodování využívají moderní zdroje, od podcastů přes influencery až po AI. Ukazuje to nový průzkum Air Bank mapující investiční chování mladé generace.

Mladá generace je podle dat finančně gramotnější, méně často věří rozšířeným mýtům o investicích a ví o možnostech krátkodobých investic. Mladí sami považují za smysluplné investovat i menší částky — minimální částku alespoň 500 Kč měsíčně vnímá jako dostačující 30 % mladých, zatímco v celkové populaci to vidí stejně pouze 19 %.

„To je však naprosto pochopitelné — mladí jsou na začátku kariéry, mají nižší příjmy, a tak si mohou dovolit odkládat jen menší částky. Klíčem je však pravidelnost a dlouhodobost. Složené úročení a dlouhý časový horizont pak doženou zbytek. Pokud se chcete zajistit na stáří nebo vybudovat majetek, je čas vaše největší výhoda. Mladí lidé jsou si toho vědomi. Proto se správně nebojí ani rizikovějších typů investic, protože čas je na jejich straně,“ popisuje výsledky Petr Žabža, vedoucí týmu Investic v Air Bank.

Investování vidí mladí flexibilněji: jako smysluplnou vnímají už i tříletou nebo pětiletou investici.

Mladým nevadí riziko, pokud mají peníze pod kontrolou

Mladší Češi volí při zhodnocování peněz odvážnější cestu než zbytek populace. Jen 24 % z mladé generace využívá penzijní spoření (celospolečenský průměr je 43 %). Naopak častěji volí burzovně obchodované fondy (ETF), jež využívá 22 % mladých do 30 let, což je téměř dvojnásobek oproti celkové populaci (12 %). Podobně je to u akcií, kde mladí vedou s 30 % (celospolečenský průměr je 22 %), rizikovější kryptoměny má v portfoliu 17 % mladých, zatímco v celkové populaci je to jen 11 %.

Méně často ale volí dlouhodobý investiční produkt (DIP). To může být způsobeno například tím, že peníze z DIP lze vybrat bez sankce nejdříve po deseti letech spoření a ne dříve než v šedesátém roce věku. To je pro mladou generaci subjektivně relativně vzdálený horizont, a proto raději investují do instrumentů, které mohou v případě potřeby obratem prodat.

„Z dat vidíme dvě věci zároveň: mladí se nebojí akcií a ETF, sledují podcasty a jsou zdravě skeptičtí k investičním mýtům. Zároveň ale vyžadují vysokou likviditu — nechtějí mít pocit, že jsou ‚zamčení‘ na roky. Proto je pro ně klíčové mít vedle dlouhodobého portfolia i rychle dostupnou rezervu. Z našich zkušeností velmi oceňují různé mobilní aplikace, kde mají kontrolu nad svými penězi,“ říká Žabža.

Buď všechno, nebo nic

Ukázalo se, že mladí lidé jsou v přístupu k investovaným částkám poměrně polarizovaní. Přibližně stejný podíl mladých buď investuje více než 2 000 Kč měsíčně (23 %), nebo neinvestuje vůbec (24 %), protože by jim peníze nevycházely.

Mladá generace aktivně opouští zažité mýty. Například s tvrzením, že „investování je jen pro bohaté“, souhlasí jen 29 % mladých, přičemž v celkové populaci je to 46 % respondentů. Mladí mají realističtější očekávání, že trh prochází výkyvy a že součástí cesty je i občasný pokles. Mýtus, že investování je pouze pro bohaté, mezi nimi rezonuje méně.

Finanční rady hledají u rodiny i AI

Mladí aktivně využívají moderní nástroje, jako jsou AI, podcasty či influenceři. Tyto zdroje informací považují za důvěryhodné mnohem častěji než starší veřejnost. Pokud se mají rozhodnout, obracejí se na rodinu nebo finanční poradce.

„Důvěra v moderní zdroje informací je u mladé generace zjevná. Například podcasty považuje za důvěryhodné 54 % mladých oproti 36 % v celkové populaci. Ještě zajímavější je, že 43 % mladých důvěřuje finančním doporučením od AI chatbota, zatímco v populaci nad 30 let je to pouze 33 %,“ komentuje data Žabža. Pro rady o investicích se také častěji obracejí na sociální sítě a influencery (26 % vs. 16 % celkem). Důležité je však dodat, že jakkoliv jsou influenceři či finanční podcasteři srozumitelní a dokážou složitá investiční témata podat jednoduše, stále jde jenom o tvůrce obsahu, nikoliv certifikované investiční profesionály.

Průzkum uskutečnila Air Bank na vzorku 1000 respondentů z celé České republiky. Sběr dat byl realizován během října prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos.


Kontakt

Alžběta Honsová / tisková mluvčí Air Bank

Air Bank / člen skupiny PPF

Evropská 2690/17 / 160 00 Praha 6

+420 602 228 199/ E novinari@airbank.cz

Zpět na tiskové zprávy