Prakticky každý z generace rodičů dnešních dětí měl doma „prasátko“, těm šťastnějším rodiče nebo prarodiče založili vkladní knížku. Jak se spoření od té doby změnilo a jak si spoří dnešní děti? Vkladní knížky neexistují, kasičky stále nezmizely, nejčastějším způsobem ukládání peněz už ale jsou dětské účty. Roste také zájem o další spořící a investiční produkty nabízející vyšší potenciální výnos.
Dnešní děti si peníze nejčastěji ukládají na bankovní účet — ten už využívá 37 % dětí ve věku 8–17 let. Roste i zájem o různé investiční produkty, kde se peníze zhodnocují 15 procentům dětí.
Ani dnešní děti nicméně stále zcela neopustily hotovost. Do kasičky si peníze ukládá téměř třetina (32 %) z nich. „Zpravidla se jedná o různé kapesné a dárky od prarodičů, kteří svůj přístup k financím a hotovosti příliš nezměnili. Naopak rodiče už dětem od 8 let často zakládají samostatné účty — děti se tak samy učí hospodařit a obsluhovat své finance. Musí to samozřejmě jít ruku v ruce s osvětou a finančním vzděláváním. Děti se potřebují naučit, že bankovní účty nejsou bezedné a že za každou platbou kartou nebo v online hrách jsou reálné peníze, které by jinak musely vyndat z kasičky,“ říká Jiří Suchý, ředitel divize Produkty a inovace Air Bank
Přístup k hotovosti se mezigeneračně výrazně proměnil. Rodiče dnešních dětí totiž vzpomínají, že základním pilířem jejich úspor bylo „prasátko“. Do kasičky spořilo 63 % dnešních rodičů, dalších 12 % mělo zřízeno vkladní knížku. Ti o trochu mladší pamatují i na stavební spoření nebo první vlastní účty. Podíl dětí, které vůbec nespoří, se naopak mezigeneračně nijak neliší — žádné peníze si stranou neodkládá jen 10 % dětí, zatímco mezi jejich rodiči to v dětství bylo 11 %.
Dnešní generace dětí tak ve větší míře ovládá bezhotovostní transakce. Nicméně jejich úspory často reálně ztrácejí hodnotu, protože na běžném účtu se peníze nijak nezhodnocují. I dětem se proto vyplatí spořit chytřeji než na běžném účtu. V českých domácnostech dnes leží na spořicích či neúročených běžných účtech téměř tři biliony korun. Češi se tak dobrovolně připravují o úroky z lépe úročených produktů, například termínovaných vkladů. „A u spoření pro děti to platí dvojnásob. V dlouhodobém horizontu nedává smysl nechávat peníze na běžných účtech, doporučujeme peníze zhodnocovat chytrou kombinací rezervy na spořicím účtu a pravidelným investováním. Naši klienti mají na výběr ze široké škály produktů, které se přizpůsobí jak předpokládané délce spoření, tak i očekáváním od výnosu a rizika,“ dodává Jiří Suchý.
Průzkum zaměřený na rodinné finance uskutečnila Air Bank na vzorku 1050 respondentů z celé České republiky. Sběr dat byl realizován v červenci prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos.
Kontakt
Alžběta Honsová / tisková mluvčí Air Bank
Air Bank / člen skupiny PPF
Evropská 2690/17 / 160 00 Praha 6
E novinari@airbank.cz