Strach z finančních podvodů a zneužití dat trápí Gen Z daleko méně než jejich rodiče, víc řeší pomalost či složitost systémů

Air Bank

Hlavní obavou klientů při využívání on-line finančních služeb je strach z podvodů a zneužití dat. Mladá generace má nicméně takové obavy výrazně méně často než generace jejich rodičů. Generace Z hledá hlavně jednoduchost a pohodlí, spíše, než obava z podvodů je tak frustruje pomalost či složitost bankovních systémů, vyplývá z aktuálního průzkumu Air Bank.

Strach z podvodů a zneužití dat je pro Čechy největší hrozbou při používání on-line bankovních služeb. Mezi generacemi se ale pohled na tato rizika výrazně liší, mladí lidé do 25 let se zneužití údajů či různých finančních podvodů bojí daleko méně než generace jejich rodičů. Zatímco celkově v populaci se zneužití svého účtu či karty bojí každý třetí, mezi mladými do 26 let má podobnou obavu jen 18 % dotázaných. Naopak v generaci jejich rodičů (věk 45+) má podobné pocity 39 % lidí.

Jistá bezstarostnost samozřejmě k mládí patří. Ale ve světě financí by mělo i pro mladé platit, že jednoduchost a rychlost musí jít ruku v ruce s bezpečností,“ říká Karel Horák, ředitel Péče o klienty Air Bank.

Gen Z chce hlavně pohodlí, rodičům nevadí větší bezpečnost na úkor jednoduchosti

Naopak střední a starší generace pozitivně hodnotí ta systémová opatření, která vedou k větší bezpečnosti účtu. I proto uživatelům bankovních účtů nevadí, když je větší bezpečnost částečně na úkor pohodlí. Celkově jen 6 % lidí tvrdí, že je frustruje složité ověřování identifikace při platbách, nicméně v rámci Generace Z takový postup vadí každému desátému.

Právě jednoduchost je totiž tím, co mladí od banky očekávají nejvíce. Mezi nejvíce frustrující témata u bezhotovostních transakcích označují nefunkční platební terminály (25 %), nutnost opakovaného zadávání platebních údajů (14 %) či pomalé zpracování plateb (12 %). Starší generaci taková témata trápí výrazně méně. Naopak častěji zmiňují naúčtování neočekávaných poplatků (14 % lidí vs. 5 % u mladých).

I bezpečnostní prvky přitom mohou být jednoduché. Ať už jde o přihlášení do appky otiskem prstu nebo rozpoznáním tváře nebo naopak odhlášení z aplikace pouhým zatřesením telefonu. A někdy právě jednoduché a rychlé řešení může být tím, které peníze nejlépe ochrání, proto u nás klienti mohou v appce třeba rychle zamknout ztracenou či zcizenou kartu, aniž by museli kamkoli volat nebo chodit,“ dodává Karel Horák.

Hotovost? Jen velmi výjimečně, říká Gen Z

Zcela nepřekvapivě má mladá generace i negativnější vztah k hotovosti. „I když mezigenerační rozdíly nejsou tak zásadní, jako v případě bezpečnosti, hotovost je už pro Gen Z reliktem minulosti. Když narazí na obchodní místo, kde nelze platit kartou, už se k němu nevracejí,“ dodává Karel Horák.

Zatímco vždy nebo téměř vždy platí bezhotovostně 7 z 10 lidí ve věku 45–54 let, tak u generace Z je to 84 % lidí. A jen málokterý hotovost upřednostňuje, mezi mladými to nebylo ani 5 % dotázaných. „Na otázku, jestli platí výhradně hotovostí, nám pozitivně neodpověděl ani jeden zástupce generace Z. Vládnou přitom samozřejmě platby mobilem nebo hodinkami,“ říká Karel Horák.

Skryté poplatky jsou stále problém, zejména ty za předčasné splacení úvěrů

Napříč generacemi i nadále trápí klienty bank poplatky, především ty, které nejsou transparentně komunikované. Více jak polovině (52 %) respondentů vadí nutnost platit poplatek za předčasné splacení úvěru, téměř 39 % respondentů není spokojeno s tím, že banka může jednostranně změnit podmínky služby. Dalších 31 % dotazovaných nejvíce pochybuje o důvěryhodnosti své banky, když objeví poplatek, o kterém předem nevěděli, a téměř 29 % lidí ztrácí důvěru, když banka příliš často mění podmínky svých služeb.

Pokud jde o obavy týkající se skrytých bankovních poplatků a nesrozumitelných podmínek, tak řešením je transparentní přístup ze strany banky. Air Bank nabízí srozumitelný ceník, který se vejde na jednu stranu, s většinou položek zdarma. Nejsou v něm žádné pasáže drobným písmem ani skryté podmínky či poplatky. A mimochodem, předčasné splacení je u nás vždy zdarma,“ uzavírá Karel Horák z Air Bank.

Kontakt

Alžběta Honsová / tisková mluvčí Air Bank

Air Bank / člen skupiny PPF

Evropská 2690/17 / 160 00 Praha 6

+420 602 228 199/ E novinari@airbank.cz

Zpět na tiskové zprávy