Za kolik? 6 z 10 Čechů chce znát mzdu dřív, než vyrazí na pohovor

41 % respondentů v aktuálním průzkumu Ipsos pro Air Bank uvádí, že se nabízenou mzdu chtějí dozvědět už z pracovního inzerátu. Dalších 21 % lidí by takovou informaci uvítalo i trochu později, ale ještě před prvním pohovorem s potenciálním zaměstnavatelem. Firmy, které již tuto praxi využívají, si tím u zájemců o práci zároveň zvyšují svou atraktivitu.

Z průzkumu vyplývá, že víc jak třetině lidí se už stalo, že se až v průběhu pracovního pohovoru dozvěděli, že nabízená mzda je nižší (26 % dotázaných) nebo dokonce mnohem nižší (9 % dotázaných), než čekali.

„Pro uchazeče to znamená zklamání — buď z výběrového řízení odstoupí, nebo ještě hůř nastoupí do zaměstnání už s negativními pocity, a nakonec pravděpodobně odejde za lepšími podmínkami. Zároveň to je neefektivní také pro samotného zaměstnavatele, který věnuje čas a energii procesu, který od začátku nemá šanci na úspěch,“ říká Veronika Horáková, ředitelka Péče o zaměstnance Air Bank.

Mzda v inzerátu dělá dobrý dojem

Do českého právního řádu se chystá přenesení směrnice EU 2023/970 o rovném odměňování. Tato směrnice se, kromě dalších věcí souvisejících s odměňováním zaměstnanců, zaměřuje právě i na to, aby se uchazeči o zaměstnání dozvěděli mzdové podmínky ještě před samotným pohovorem s potenciálním zaměstnavatelem.

Takové pomyslné odkrytí karet může být pro mnohé zaměstnavatele strašákem. V Air Bank však věříme, že to pomůže k efektivnějšímu náboru nových zaměstnanců a je to další krok k tomu, abychom do týmu přitahovali lidi, kteří k nám nejlépe zapadnou. Již nyní u vybraných pozic uvádíme mzdové rozpětí přímo v pracovním inzerátu a jejich okruh plánujeme postupně rozšiřovat,” dodává Veronika Horáková z Air Bank.

Výsledky průzkumu ukazují, že zveřejnění mzdy přímo v inzerátu přinese zaměstnavatelům v očích uchazečů hlavně plusové body. 42 % dotázaných uvedlo, že by takového zaměstnavatele považovali za férového a transparentního. Dalších 19 % lidí ocenilo praktické výhody pro uchazeče. Víc jak 8 % lidí o takovém zaměstnavateli řeklo, že je seriózní a důvěryhodný.

„Ženy více oceňují transparentnost a férovost zaměstnavatele, muži vidí v této praxi především praktické výhody, jako je úspora času na straně uchazeče i zaměstnavatele,” popisuje detailnější výsledky průzkumu o zveřejňování mezd v pracovních inzerátech vedoucí týmu Výzkumu trhu Air Bank Petr Šmíd a dodává: „Uchazeči v IT a technických oborech uvedení mzdy očekávají, v administrativě a službách tato informace zájemce o místo spíše překvapí, protože na takovou praxi nejsou vůbec zvyklí. Samostatnou kapitolou je pak státní sektor, který se řídí tabulkovými platy.

Na českém trhu práce s mírou nezaměstnanosti 4,5 % (Úřad práce ČR, srpen 2025) se tak zveřejnění mzdy může stát důležitým faktorem pro efektivní nábor a spokojenost uchazečů.

O průzkumu

Průzkum realizovala Air Bank na reprezentativním vzorku 3011 ekonomicky aktivních respondentů z celé České republiky ve věku 18–65 let. Sběr dat se uskutečnil v srpnu 2025 prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos.

Kontakt

Alžběta Honsová / tisková mluvčí Air Bank

Air Bank / člen skupiny PPF

Evropská 2690/17 / 160 00 Praha 6

E novinari@airbank.cz

Zpět na tiskové zprávy