Špatně odeslaná platba

Většinu plateb u nás automaticky odesíláme okamžitě. Taková platba tedy odejde ihned a není možné ji vrátit. Zrušit jdou pouze platby, které z vašeho účtu ještě neodešly.

  1. Platby, které z vašeho účtu ještě neodešly, najdete v internetovém bankovnictví. Nejdříve klikněte na Placení (1). Vlevo poté zvolte Nezpracované (2)Budoucí úhrady (3).

  2. Tady jen otevřete detail platby a kliknete na Zrušit úhradu (4). Pokud ale platba z vašeho účtu už odešla, není možné ji jakkoliv upravit ani zastavit.

Máte podezření, že příjemce platby je podvodník

Jestli jste zadali správné číslo účtu, ale máte podezření, že se jedná o podvodné jednání příjemce platby, obraťte se prosím rovnou na policii. Pokud budete potřebovat pro policii potvrzení o platbě, vystavíte si ho snadno sami podle návodu Potvrzení o platbě.

Pokud si to budete přát, můžeme zkusit příjemce vyzvat k vrácení platby, na podvodníky to ale platí málokdy. Proto doporučujeme platbu řešit přímo s policií.

Platbu jste poslali omylem špatně

/ Chybí variabilní symbol
Jestli jste platbu odeslali na správné číslo účtu, ale pouze jste do ní zapomněli napsat variabilní nebo konstantní symbol nebo poznámku, tak kontaktujte příjemce. Ten vám nejlépe poradí, jak dále postupovat. My vám z jeho účtu platbu zpátky poslat nemůžeme.

/ Platbu jste poslali neznámo kam
Pokud pošlete platbu na neexistující účet, tak se vám vždy automaticky vrátí zpátky do 4 pracovních dnů. Jestli se nevrátí můžeme příjemce kontaktovat a vyzvat k vrácení platby.

/ Platbu jste poslali někomu jinému
Zkuste se s příjemcem domluvit na vrácení peněz. Je to většinou nejjednodušší a nejrychlejší cesta. Jestli se vám domluva nepodaří nebo příjemce nedokáže platbu dohledat, tak ještě můžeme příjemce vyzvat k vrácení platby.

Platbu jsem poslal na účet vedený u vaší banky

V případě, že jste našim klientem vy i příjemce platby, bude postup stejný, jako v případě zaslání platby na jakýkoliv účet u jiné banky. Počkejte tedy 4 pracovní dny, jestli se platba nevrátí. Teprve poté můžeme příjemce vyzvat k vrácení platby.

Výzva o vrácení platby

Když všechno ostatní selže, tak můžeme 4 pracovní dny po odeslání platby, poslat výzvu k vrácení peněz. Tou požádáme příjemce platby, aby ji vrátil. Donutit ho k tomu, ale nemůžeme. Výzvu můžeme poslat na základě vaší zprávy z internetového bankovnictví.

Do té nám napište:

  • důvod, proč o vrácení platby chcete žádat,
  • částku,
  • číslo účtu příjemce,
  • datum,
  • důkaz o vzniku chyby – to může být například faktura se správným číslem účtu, potvrzení o platbě zaslané už na správné číslo účtu nebo jiný doklad, ze kterého poznáme, jak se stalo, že platba odešla jinam.

Když se peníze ani po výzvě nevrátí, můžeme ještě banku příjemce platby požádat o identifikační údaje majitele účtu. S identifikačními údaji se pak můžete obrátit na policii. Tato možnost platí pouze v případě, že jste platbu poslali omylem na špatné číslo účtu.

Co by se vám mohlo hodit

Pokud jste platbu posílali z účtu jiné banky na účet vedený u Air Bank, obraťte se nejprve na banku, odkud platba odešla. Ta nám pak bude moci poslat výzvu, kterou příjemci předáme.

Je důležité říct, že platbu může vrátit jen její příjemce.

Mohlo by vás také zajímat, co dělat se špatně odeslanou platbou do zahraničí.

Poradna