Češi více reklamují. Povědomí o spotřebitelských právech ale neroste

Nějaké zboží nebo službu za poslední rok reklamovalo 55 % Čechů. To je o 8 % více než před dvěma lety. Z průzkumu agentury STEM/MARK pro Air Bank ale vyplynulo, že lidé stále nevědí, s jakými všemi doklady mohou reklamaci uplatnit. Například bankovní výpis se záznamem o platbě kartou by při reklamaci využil jen každý druhý. Povědomí o spotřebitelských právech je tak mezi lidmi zhruba stejné, jako bylo při dotazování před dvěma lety.

„Jako doklad při reklamaci nemusí sloužit jen papírová účtenka, koupě se dá prokázat i originálním obalem, specifičností zboží, které nikdo jiný neprodává, fotkou účtenky, a dokonce někdy i svědeckou výpovědí. Nejjednodušší je ale platit za zboží platební kartou. Klient totiž koupi zboží, které reklamuje, může doložit také bankovním výpisem, kde je uveden název obchodníka, datum nákupu a částka, kterou zaplatil,“ říká Iva Haiderová z právního oddělení Air Bank.

Nejvíce respondentů v průzkumu správně odpovědělo, že reklamovat mohou s originální papírovou účtenkou a fakturou (98 %) nebo s elektronickou účtenkou a fakturou (89 %). Papírovou kopii účtenky by se nebálo použít 6 lidí z 10 lidí, výpis z bankovního účtu pak každý druhý dotázaný. 48 % lidí ví, že mohou reklamovat s elektronickou kopií papírové účtenky, například fotkou dokladu. Jen 17 % dotázaných správně odpovědělo, že místo účtenky mohou využít i prohlášení o nákupu.

„Znát svá spotřebitelská práva se hodí vždy, a to i o Vánocích. Může se totiž stát, že až pod vánočním stromečkem se přijde na to, že má dárek nějakou vadu. Účtenka za nákup přitom už dávno skončila v koši. Pak budou mít výhodu ti, kteří dárek platili kartou,“ dodává Iva Haiderová z Air Bank.

Výzkum Air Bank realizovaný agenturou STEM/MARK se uskutečnil v listopadu 2018 formou online dotazování na reprezentativním vzorku 507 respondentů ve věku 18 až 65 let.

Zpět na tiskové zprávy