Papírovou účtenku přitom někdy ztratilo 71 % lidí a 53 % účtenka vybledla. Každý druhý Čech má za loňský rok osobní zkušenost s reklamováním nějakého zboží nebo služby. Reklamací ale mohlo být ještě víc, pokud by některým lidem účtenka nevybledla nebo ji neztratili. 56 % lidí totiž kvůli ztracené nebo vyblednuté účtence nakonec vůbec nereklamuje. Přitom stačí účtenku třeba vyfotit mobilem a při reklamaci pak jako doklad o koupi ukázat její fotku. O této možnosti ale podle výzkumu společnosti STEM/MARK ví zatím jen 41 % lidí.
„Jako doklad při reklamaci nemusí sloužit jen papírová účtenka, koupě se dá prokázat i originálním obalem, specifičností zboží, které nikdo jiný neprodává, a dokonce někdy i svědeckou výpovědí. Nejjednodušší ale je mít uloženou elektronickou účtenku, ať už originální, nebo kopii té papírové. Nezabere to žádné místo a prodejce by měl tento doklad bez problémů uznat,“ říká Jan Pivoda z právního oddělení Air Bank.
Tomu, že při reklamaci lze použít i elektronickou kopii papírové účtenky, ale podle průzkumu věří jen 4 z 10 lidí. Největší důvěru mají respondenti v originální doklady, ať už v papírové (98 %), nebo elektronické (89 %) formě. 64 % lidí věří, že prodejce při reklamaci uzná výpis z účtu se záznamem o koupi, a každý druhý si to myslí o papírové kopii účtenky. Pravdu mají všichni. Zákon o ochraně spotřebitele totiž říká, že při reklamaci musí zákazník dokázat, že u prodejce zboží koupil. O originálním dokladu se v něm nemluví.
I v samotné praxi prodejci přijímají nejrůznější kopie dokladů nebo výpisy bez větších komplikací. 16 % respondentů, kteří v minulém roce reklamovali nějaké zboží nebo službu, použili jako doklad o koupi papírovou kopii účtenky a uspělo s ní 95 % lidí. 6 % lidí zkusilo papírový výpis z účtu a 4 % elektronickou kopii účtenky a obchodníci jim reklamaci vždy umožnili. Pouze 3 % lidí, co použili elektronický výpis z účtu, se v polovině případů setkala s odmítnutím.
Když účtenka vybledne nebo se ztratí, více než polovina lidí už nereklamuje
Pořizování elektronických kopií účtenek například jejich vyfocením navíc zákazníky chrání před ztrátou nebo vyblednutím účtenky. 7 z 10 lidí se někdy stalo, že když chtěli něco reklamovat, nemohli účtenku najít. Každý druhý také zažil situaci, kdy mu papírová účtenka vybledla a nebylo z ní už možné údaje přečíst. 56 % lidí pak v případě ztracené nebo vyblednuté účtenky zboží vůbec nereklamovalo.
„To ukazuje, jak moc lidi spoléhají na papírové doklady. A přitom je to zbytečné. Účtenku si stačí vyfotit, třeba mobilním telefonem, a uložit. Našim klientům to usnadňujeme virtuálním Šanonem, kde mohou mít všechny své účtenky i jiné dokumenty hezky po kupě. Nikdy jim nevyblednou, a když je budou potřebovat, rychle a jednoduše je v něm najdou,“ dodává Pivoda.
Šanon je místo v internetovém a mobilním bankovnictví, kam si mohou klienti Air Bank ukládat své dokumenty spojené s placením. Na jednom místě pak mají nejen všechny své účtenky, ale i složenky nebo faktury. Díky složkám nebo fulltextovému vyhledávání vždy najdou ten doklad, který zrovna potřebují. Šanon totiž všechny potřebné informace z elektronické i papírové faktury sám přečte. U faktur nebo složenek navíc předvyplní i platební příkaz a klient ho po kontrole správnosti jen potvrdí. Nejen pro tyto vlastnosti získal Šanon ocenění Novinka roku v soutěži Zlatá koruna 2016.
Výzkum společnosti STEM/MARK se uskutečnil formou online dotazování v květnu 2016 na reprezentativním vzorku 501 respondentů ve věku 18 až 65 let.
Jaké doklady jste k reklamaci v minulém roce použil/a (více možností)
Stalo se vám někdy, že jste chtěli něco reklamovat, ale…
Jaký doklad o platbě za zboží nebo služby podle vašeho názoru obchodník při reklamaci přijme?
Kontakt
Vladimír Komjati, Jana Karasová
Air Bank / člen skupiny PPF
Hráského 2231/25 / 148 00 Praha 11 — Chodov
T +420 606 044 990 / E novinari@airbank.cz
O společnosti Air Bank a.s.
Air Bank, člen skupiny PPF, je moderní a inovativní českou bankou 21. století s internetovým bankovnictvím nové generace a vlastní pobočkovou sítí. Klientům nabízí elegantně jednoduché služby bez absurdních poplatků. Ceník banky se vejde na jedinou stranu A4. Vizí Air Bank je být první bankou, kterou mohou mít lidé rádi. Mezi hodnoty banky patří jednoduchost, odvaha, pravdivost a přátelství.
Více informací najdete na webu www.airbank.cz.