Aplikace třetích stran — jak je využívat?

Bankovní rozhraní jsme otevřeli vývojářům třetích stran. Díky tomu mohou vznikat nové mobilní a webové aplikace, které budou sloužit našim klientům, a to i přesto, že nejsou z naší dílny. Samozřejmě ale jen těm klientům, kteří je budou chtít využívat. Pomocí API, což je rozhraní pro připojení aplikace k bance, můžou vývojáři nově spojit své aplikace s bankovními daty.

Co je aplikace třetí strany?

Aplikace třetí strany je aplikace, která poskytuje informace o službách Air Bank, nicméně jejím autorem nejsme my v Air Bank, ale jiný vývojář. Právě tento vývojář je tou třetí stranou. Aplikace třetí strany slouží jako doplněk internetového a mobilního bankovnictví Air Bank. Podoba a chování jednotlivých aplikací třetích stran závisí čistě na zpracování vývojářem. My těmto aplikacím jen otevíráme bránu k některým bankovním datům.

Proč otevíráte bránu k některým bankovním datům?

Bezpečně zpřístupnit bankovní data nám ukládá nový zákon o platebním styku. Zároveň jsme přesvědčeni, že to řada našich klientů uvítá. Dává jim to totiž možnost vybrat si z více způsobů, jak mohou obsluhovat své účty vedené u nás. Kdo ale nechce, nic takového využívat nemusí.

Proč vlastně aplikace třetích stran vznikají a co v nich najdu?

V první řadě najdete v aplikacích třetích stran veřejně dostupná data. Třeba to, kde všude jsou naše bankomaty, od kolika do kolika mají otevřeno naše pobočky, kde si můžete vybrat hotovost u Sazky nebo jaké jsou aktuální kurzy pro směnu cizích měn.

Druhým typem dat, ke kterým se budete moci prostřednictvím aplikací třetích stran dostat, jsou informace o vašich bankovních účtech, například o zůstatku a pohybech na účtu.

Pomocí aplikací třetích stran budete moci zadávat i platební příkazy. K tomu, aby se aplikace mohla propojit s účty v Air Bank, je už ale vždy potřeba váš souhlas. Takže žádné obavy - aplikaci třetí strany, která získá přístup k účtu, bude moci používat jen ten, kdo účet vlastní, a jen pokud to sám bude chtít. Nikdo jiný se k němu nedostane. Více o bezpečnosti se dočtete níže.

Jde o aplikace v mobilu, nebo v počítači?

Jsou zde dva druhy aplikací. Jedním typem jsou aplikace, které si můžete nainstalovat do svého mobilního telefonu, tabletu nebo chytrých hodinek. Druhým typem jsou aplikace webové, tedy ty, které využíváte, když brouzdáte po internetu. Tyto aplikace nemusíte instalovat, stačí navštívit danou webovou stránku.

Jakou výhodu mi to přinese?

Vy sami si zvolíte, jestli nějakou takovou aplikaci chcete pro ovládání svého bankovnictví používat, a pokud ano, tak kterou. Každému může vyhovovat něco jiného. Hezkým příkladem aplikace, která by se vám mohla líbit, může být taková, která sleduje vaše výdaje a radí vám, kde ušetřit. Díky tomu hned získáte jasný přehled, nakolik vám to kouření skutečně leze do peněz. Koneckonců, není to zdravé.

Bude to bezpečné?

Ano, jinak bychom to nedělali. Jako banka si nemůžeme dovolit udělat nic, co by představovalo nějaké riziko. K používání aplikace třetí strany vás navíc nenutíme. Jestli aplikaci třetí strany budete používat a jestli jí dovolíte přístup ke svým účtům, je jen a jen na vás. Je to pro vás pouze možnost, nikoli nutnost.

Každý vývojář, který chce nabídnout aplikaci přistupující k datům našich klientů, navíc potřebuje povolení od České národní banky. Než s jakýmkoliv vývojářem začneme spolupracovat, důkladně si ho proklepneme.

Jak jsme už psali, bez vašeho souhlasu žádná aplikace přístup k vašim údajům nezíská. A i když jí to povolíte, můžete tento souhlas kdykoliv později zase odvolat.

Pokud se aplikaci třetí strany rozhodnete používat, je důležité, aby šlo o aplikaci od prověřených vývojářů staženou z důvěryhodného zdroje. Odpovědnost za důsledky využívání aplikace třetí strany bude totiž vždycky nakonec na tom, kdo se aplikaci rozhodne použít – tedy na vás.

Při volbě aplikace třetí strany buďte proto pozorní a opatrní. Pro někoho by možnost existence takovýchto aplikací mohla představovat cestu, jak z vás zkusit vylákat třeba přihlašovací údaje do internetového bankovnictví.

Je něco, na co si mám dávat pozor?

V první řadě se nikdy nepokoušejte spárovat aplikaci, kterou dobře neznáte. O aplikacích, o kterých víme, že je naši klienti běžně využívají, byste se měli dočíst v novinkách, které průběžně zveřejňujeme.

Během propojování aplikace třetí strany s vašimi účty vás aplikace přesměruje na propojovací stránku našeho internetového bankovnictví. Vždy si ověřte adresu, kterou vidíte v adresním řádku internetového prohlížeče. Adresa musí začínat https://ib.airbank.cz a měli byste u ní vidět ikonu zámečku. Když ho rozkliknete, měli byste se dočíst, že certifikát je vystavený na jméno Air Bank a.s.

Seznam aplikací třetích stran, které mají aktuálně přístup k vašim účtům, si můžete vždy prohlédnout ve svém internetovém bankovnictví. Přímo z tohoto seznamu můžete také přístup kterékoliv aplikaci jednoduše zase zakázat.

Jak propojím aplikaci třetí strany se svými účty u Air Bank?

Tak to nebude žádná věda. Jednoduše si otevřete aplikaci třetí strany a najdete možnost propojit tuto aplikaci se svými účty v Air Bank. Pak vás aplikace přesměruje na propojovací stránku našeho internetového bankovnictví. V něm zadáte své přihlašovací údaje. Nejedná se o přihlášení do internetového bankovnictví, ale o ověření, že jste to právě vy, kdo se s vašimi účty v aplikaci třetí strany propojuje. Obecné zásady bezpečnosti, jako například používání antivirových programů nebo bezpečné připojení k internetu, samozřejmě platí i v tomto případě.

Co všechno bude moct aplikace třetí strany po propojení s mým účtem dělat?

V takto propojené aplikaci pak uvidíte detaily svého účtu, zůstatek, historii a detaily úhrad, ale můžete v ní být i aktivnější. Třeba z ní budete moci posílat tuzemské úhrady.

Můžu dát aplikaci třetí strany jen pasivní právo číst údaje, ale akce jako je posílání peněz jí nepovolit?

Při párování by vás každá aplikace měla informovat, jaká práva aplikaci udělujete. Navíc pro úhrady přes aplikace třetích stran si můžete v internetovém bankovnictví nastavit speciální denní limit. Pokud byste z nějakého důvodu chtěli, aby z aplikací třetích stran nešlo poslat ani korunu, jednoduše si pak výši tohoto denního limitu nastavíte na nulu.

Co když mám u Air Bank více účtů a budu chtít propojit jen některý z nich?

V tuto chvíli nelze vybrat konkrétní účet nebo účty, které chcete propojit, a které ne. Jinými slovy, aplikaci třetí strany propojíte vždy se všemi svými běžnými a spořicími účty.

Mohu využít API pro své vlastní účely nebo eshop?

Využití API pro své vlastní účely a eshopy v tuto chvíli neposkytujeme. Přístup k API umožňujeme pouze licencovaným a certifikovaným aplikacím třetích stran.

Na koho se můžu obrátit, když se chci na něco zeptat?

Nejlíp uděláte, když nám pošlete email na info@airbank.cz

zpět