Aplikace třetích stran

Bankovní rozhraní jsme otevřeli vývojářům třetích stran. Díky tomu mohou vznikat nové mobilní a webové aplikace, které budou sloužit našim klientům, a to i přesto, že nejsou z naší dílny.

 

  • Co je aplikace třetí strany?
    Aplikace třetí strany je aplikace, která poskytuje informace o službách Air Bank, nicméně jejím autorem nejsme my v Air Bank, ale jiný vývojář. Právě tento vývojář je tou třetí stranou. Aplikace třetí strany slouží jako doplněk internetového a mobilního bankovnictví Air Bank. Podoba a chování jednotlivých aplikací třetích stran závisí čistě na zpracování vývojářem. My těmto aplikacím jen otevíráme bránu k některým bankovním datům.
  • Proč otevíráte bránu k některým bankovním datům?
    Chceme se dobře připravit na nový zákon o platebním styku, který to stejné nařídí všem bankám příští rok. Podle aktuálního návrhu by to mělo být v lednu.
  • Proč vlastně aplikace třetích stran vznikají a co v nich najdu?
    Představte si, že máte účty ve více bankách. Místo tří různých bankovních aplikací vám třetí strana nabídne jednu, ze které budete mít přístup k užitečným informacím a později také ke svým penězům.
    A teď co v takové aplikaci o nás najdete. V prvé řadě to budou veřejně dostupná data. Třeba to, kde všude najdete naše bankomaty, od kolika do kolika mají otevřeno naše pobočky, kde si můžete vybrat u Sazky nebo za kolik u nás směníte eura. Aplikace tohoto druhu mohou již nyní vznikat, rozhraní sloužící pro tato veřejná data již mají vývojáři k dispozici.
    Druhým typem dat, ke kterým vývojářům umožníme přístup, jsou klientská data. Tedy například zůstatek účtu, detail účtu, historie plateb, seznam platebních karet a jejich limitů, odeslání domácí platby, vytvoření kódu pro výběr u Sazky. Ale žádné obavy, takovou aplikaci třetí strany, která získá přístup k vašim datům, budete moci používat jen vy a nikdo jiný. Navíc k tomu, aby se aplikace mohla propojit s vašimi účty v Air Bank, je potřeba váš souhlas. Více o bezpečnosti se dočtete níže. 
  • Půjde o aplikace v mobilu, nebo v počítači?
    Aplikace budou dvojího druhu. Jedním typem budou aplikace, které si můžete nainstalovat do svého mobilního telefonu, tabletu nebo chytrých hodinek. Druhým typem aplikací jsou aplikace webové, tedy ty, které využíváte, když brouzdáte po internetu. Tyto aplikace není nutné instalovat, stačí navštívit danou webovou stránku.
  • Jakou výhodu mi to přinese?
    Vy sami si zvolíte, kterou aplikaci chcete pro ovládání svého bankovnictví používat. Každému může vyhovovat něco jiného. Navíc vám aplikace třetí strany nabídne třeba i jiné služby, které rádi používáte. Ukáže vám například zůstatky vašich účtů, historii plateb, detaily jednotlivých plateb, výpis platebních karet a jejich detaily nebo limity pro platbu kartou. Pomocí aplikace třetí strany budete dokonce moci ze svého účtu poslat platbu nebo vytvořit kód pro výběr u Sazky. Hezkým příkladem aplikace, která by se vám mohla líbit, může být taková, která vyhodnocuje vaše výdaje a radí vám, kde ušetřit. Aplikace třetí strany si přitom z vašeho účtu v Air Bank převezme údaje o platbách a vykreslí je do nejrůznějších grafů a hned máte jasno, že byste to kouření měli přece jen omezit. Koneckonců není to zdravé.
  • Bude to bezpečné?
    Ano, jinak bychom to nedělali. Jako banka si nemůžeme dovolit udělat nic, co by představovalo nějaké riziko. K používání aplikace třetí strany vás navíc nenutíme. Jestli aplikaci třetí strany budete používat a jestli jí umožníte přístup ke svým účtům, je jen a jen na vás.
    Aby mohl vývojář vytvořit aplikaci, která bude přistupovat k datům našich klientů, potřebuje k tomu naše povolení (určitý klíč). Než začneme s jakýmkoliv vývojářem spolupracovat, důkladně si jej proklepneme. Vyvinout aplikaci využívající naše nebo vaše data pak dovolíme jen těm, kteří splní naše přísné podmínky. A jak jsme už psali, bez vašeho souhlasu žádná aplikace přístup k vašim údajům nezíská. A když jí to povolíte, můžete tento souhlas kdykoliv později zase odvolat.
    Když se aplikaci třetí strany rozhodnete používat, je důležité, aby šlo o aplikaci od prověřených vývojářů a staženou z důvěryhodného zdroje. Odpovědnost za důsledky využívání aplikací třetí strany bude totiž vždycky na tom, kdo se aplikaci rozhodne použít – tedy na vás. Při volbě aplikace třetí strany buďte pozorní a opatrní. Pro někoho by možnost existence takovýchto aplikací mohla být cestou, jak z vás zkusit vylákat třeba přihlašovací údaje do internetového bankovnictví.
  • Jak poznám, že aplikaci můžu důvěřovat?
    S tím vám rádi pomůžeme. Přímo na této stránce vystavíme seznam aplikací, které vám můžeme doporučit. Že žádný seznam nevidíte? To proto, že ještě nikdo žádnou aplikaci, kterou bychom do seznamu mohli zařadit, nevyvinul. K bankování zatím proto používejte výhradně aplikaci My Air nebo naše internetové bankovnictví.
  • Jak propojím aplikaci třetí strany se svými účty u Air Bank?
    Tak to nebude žádná věda. Jednoduše si otevřete aplikaci třetí strany a najdete možnost propojit tuto aplikaci se svými účty Air Bank. Pak vás aplikace přesměruje na přihlašovací stránku našeho internetového bankovnictví. V něm zadáte své přihlašovací údaje a odsouhlasíte, že se aplikace třetí strany může propojit s vašimi účty v Air Bank. Nejedná se o přihlášení do internetového bankovnictví, ale o ověření, že jste to právě vy, kdo s vašimi účty aplikaci třetí strany propojuje. Obecné zásady bezpečnosti, jako například používání antivirových programů nebo bezpečné připojení k internetu, samozřejmě platí i v tomto případě.
  • Co všechno bude moct aplikace třetí strany dělat?
    Aplikace bude moci číst detaily vašeho účtu, zůstatek, historii a detaily plateb. Nabídne vám třeba výpis platebních karet a jejich detaily, limity pro platbu kartou, ale může být i aktivnější. Třeba díky ní můžete posílat tuzemské platby nebo si vytvořit kód pro výběr u Sazky.
  • Budu moct dát aplikaci třetí strany jen pasivní právo číst údaje, ale akce jako je posílání peněz jí nepovolit?
    I taková možnost tu bude. Udělením práva aplikaci třetí strany přistupovat k vašim účtům jí sice dovolíte obojí - číst údaje i posílat platby. Nicméně bude tu cesta, jak možnost posílat pomocí aplikace peníze zakázat. Ve svém internetovém bankovnictví si totiž pro platby v aplikacích třetí strany budete moct nastavit limit. Nastavení najdete na stejném místě jako ostatní limity plateb např. pro internetové nebo mobilní bankovnictví. Pokud byste z nějakého důvodu chtěli, aby z aplikace třetích stran nešlo poslat ani korunu, jednoduše si pak výši tohoto denního limitu nastavíte na nulu.
  • Co když mám více účtů a budu chtít propojit jen některý z nich?
    V tuto chvíli nelze vybrat konkrétní účet nebo účty, které chcete propojit a které ne. Jinými slovy aplikace třetí strany propojíte vždy se všemi vašimi účty.